Omakannasta ja terveydenhuollosta saat tietoa Kanta-palveluista ja tietojesi käytöstä
Omakannassa tai terveydenhuollossa asioidessasi saat niin sanotun Kanta-informoinnin. Kerromme siinä Kanta-palveluista, asiakastietojesi tallentamisesta Kanta-palveluihin sekä tietojesi käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Kun kirjaudut Omakantaan, etusivulle avautuu uuteen ikkunaan Kanta-informointiteksti. Omakannassa asiointi on mahdollista sen jälkeen, kun sinä itse tai puolestasi asioiva on merkinnyt Kanta-informoinnin vastaanotetuksi.
Kanta-informointi on mahdollista vastaanottaa myös terveydenhuollossa suullisesti, kirjallisesti tai sähköisen asiointipalvelun välityksellä.
Mikä on Kanta-informointi?
Kanta-informoinnissa kerromme muun muassa Kanta-palveluista, kuten Omakannasta, sekä asiakastietojen käytön periaatteista sosiaali- ja terveydenhuollossa. Informoinnissa kerromme myös siitä, miten voit itse vaikuttaa tietojesi käyttöön.
Informointi on edellytyksenä, että voi vaikuttaa omien tietojensa käyttöön eli antaa luovutusluvan tai asettaa kieltoja.
Miksi Kanta-informointi annetaan uudelleen?
Kun hyvinvointialueet aloittavat toimintansa ensi vuoden alussa, tietojasi voidaan hyödyntää ja käyttää sosiaali- ja terveydenhuollossa aiempaa laajemmin hoidettaessa sinua tai asioitasi. Uudellemaalle tulee lisäksi niin sanottu väliaikainen tiedonsaantioikeus, joka helpottaa tietojen liikkumista Uudenmaan maakunnan palvelunantajien välillä. Kerromme myös näistä muutoksista uudessa Kanta-informoinnissa.
Mistä lisätietoa?
- Kanta-informointiin voit tutustua tarkemmin tulostettavasta informointiesitteestämme (pdf)
- Mikä on Kanta-informointi?