Innehållspublicerare

Hur sköter man ärenden tryggt på Mina Kanta-sidor?

Meddelande - Medborgare Skrivet 27.9.2021 Alla meddelanden

Mina Kanta-sidor är en personlig tjänst på nätet för medborgarna där det krävs stark autentisering med hjälp av nätbankskoder, mobilcertifikat eller elektroniskt identitetskort. Läs anvisningarna om hur du kan sköta ärenden tryggt på Mina Kanta-sidor.

Reklamer med länkar som påstås leda till Mina Kanta-sidor har observerats i sökmotorer på internet (t.ex. Google och Bing). Klicka inte på sådana reklamer. Det är fråga om brottslingars försök till nätfiske (phishing) med syftet att komma över exempelvis personuppgifter och nätbankskoder. 

Det är tryggt att sköta ärenden på Mina Kanta-sidor om man följer anvisningarna nedan.


 

Anvisningar för hur man tryggt sköter ärenden på Mina Kanta-sidor

  1. Skriv ”kanta.fi” på adressraden i webbläsaren. När du kommer till sidan ser du en bild av ett lås på adressraden. Det här betyder att uppgifter skickas tryggt till kanta.fi och inte kan kapas. Logga inte in på Mina Kanta-sidor direkt från sökresultat som sökmotorn gett. 
  2. Spara kanta.fi-sidan bland bokmärkena eller favoriterna i din webbläsare. På det sättet kommer du i framtiden direkt till sidan utan att använda någon sökmotor. 
  3. Välj på kanta.fi-sidan knappen ”Logga in på Mina Kanta-sidor”. Den leder till Suomi.fi-tjänsten, som är den identifikationstjänst som används i e-tjänster inom den offentliga förvaltningen. Det finns en bild av ett lås också på adressraden för Suomi.fi-identifiering. 
    • Om du identifierar dig på Mina Kanta-sidor med dina bankkoder kan Andelsbanken (OP) visas som serviceleverantör, även om du själv använder någon annan banks koder.
    • Om du identifierar dig med mobilcertifikat kan Telia visas som serviceleverantör. Det här påverkar inte identifieringstransaktionen och det är tryggt att använda Suomi.fi-identifiering.
  4. Logga alltid ut från Mina Kanta-sidor när du slutat använda tjänsten. Du ska också radera webbläsarhistoriken, tömma cacheminnet och stänga alla öppna webbläsarfönster. På så sätt säkerställer du att de som senare använder samma dator eller mobila enhet inte kommer åt att se dina uppgifter.

Skicka aldrig känsliga uppgifter, såsom personbeteckning eller bankkoder, per e-post. Av datasäkerhetsskäl ber varken Kanta-tjänsterna eller FPA någonsin om sådana uppgifter per e-post eller sms.

Notera också att det inte finns någon separat mobilapplikation för Mina Kanta-sidor.

Vad ska jag göra om jag utsätts för försök till nätfiske?

Om du har kommit in på en sida som verkar tvivelaktig eller om du har fått ett meddelande med begäran om inloggning ska du gå till väga på följande sätt:

  • Svara inte på meddelandet och fyll inte i dina uppgifter i de angivna fälten.
  • Klicka inte på de länkar som finns i meddelandet.
  • Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du kontakta din banks kundservice och därefter göra en polisanmälan.

Var själv på din vakt och hjälp också dina närstående att vara det

Vi kan alla göra våra närstående en tjänst genom att dela information om blufförsök på nätet och genom att hjälpa dem att använda Mina Kanta-sidor så att inloggningen sker på ett tryggt sätt. Glöm ändå inte att innehavaren av identifieringsverktyg själv ska använda sina koder och att de inte får överlåtas till någon annan. 

Försöken till nätfiske riktas mot personer i alla åldrar, så vi måste alla vara på vår vakt då vi sköter ärenden på nätet.

Mer information