Innehållspublicerare

Nu kan kunderna ställa frågor om MittKanta på Instagram

Meddelande Skrivet 13.11.2024 Alla meddelanden

Kanta-tjänsterna börjar använda Instagram som en av sina kanaler i sociala medier. Vi vill ge kunderna möjligheten att med låg tröskel ställa frågor om MittKanta och Kanta-tjänsterna i en kanal där många av dem är aktiva dagligen.

Människor söker allt oftare information i sociala medier. Social- och hälsovårdens kunder använder många e-tjänster och behöver instruktioner om vad de kan göra i MittKanta och vilken information som syns där. Många använder MittKanta inte bara för sina egna ärenden, utan också för barns eller äldre närståendes ärenden. 

–Vårt mål är att kunderna ska få den information de behöver bekvämt på samma ställe där de också annars spenderar tid. Vårt kompetenta Instateam besvarar kundernas frågor på Instagram, berättar Pilvi Aalto, ansvarig kommunikationsspecialist vid FPA:s Kanta-tjänster.

Aktuell information om MittKanta och tips för användarna

På Instagram ger Kanta-tjänsterna tips och instruktioner bland annat om hur man kan sköta sina hälsorelaterade ärenden. 

– MittKanta är Finlands mest använda digitala social- och hälsovårdstjänst och används av cirka en miljon personer per månad. På Instagram delar vi till exempel instruktioner om hur man förnyar recept, kontrollerar laboratoriesvar och sköter ärenden för barn eller närstående vuxna. Vi förklarar hur unga kan sköta ärenden självständigt i MittKanta och tipsar om hur man registrerar egna mätresultat som blodsocker och puls i MittKanta, säger Aalto. 

Följ Kanta-tjänsterna på Instagram

Kunderna kan också ställa frågor om MittKanta och Kanta-tjänsterna på Facebook. Kanta-tjänsternas konton på Instagram och Facebook hittas med användarnamnet @kantapalvelut.

Kanta-tjänsterna har också konton på LinkedIn och X.