Fokusområden för utvecklingen av Kanta-tjänsterna 2025: samarbete ger smidigare informationshantering
Kanta-tjänsterna är en helhet som befinner sig i ständig utveckling. I år förnyar vi den tekniska grunden för tjänsterna, utvecklar nytt informationsinnehåll för de befintliga tjänsterna och utökar vårt tjänsteutbud. Vad allt tas i beaktade när vi utvecklar Kanta-tjänsterna?
Pirjo Vuorikallas
Kanta-tjänsterna utgör en central del av den finländska social- och hälsovårdens digitala infrastruktur. Övergången till digitala serviceprocesser, kunskapsbaserad ledning och automatisering inom social- och hälsovårdssektorn är aktuella fenomen som berör hela branschen på ett övergripande plan. Med hjälp av riksomfattande digitala lösningar för informationshanteringen gör man det möjligt för informationen att röra sig utan att man har många överlappande integrationer. Kanta-tjänsterna utgör det fundament för den nationella informationshanteringen inom social- och hälsovården som alla lokala lösningar bygger på.
I det nationella utvecklingsarbetet beaktar vi social- och hälsovårdssektorns alla aktörer och behov, såsom till exempel
- de offentliga och privata social- och hälsovårdsorganisationerna, deras handlingsmodeller och behov av kunskapsbaserad ledning
- aktörerna inom social- och hälsovården, dvs. olika yrkesgrupper inom socialvården, hälso- och sjukvården samt på apoteken
- den nationella forskningen och statistiken
- den föränderliga regleringen på EU-nivå och informationsutbytet inom Europa
- stödjandet av medborgarnas välbefinnande
- säker och tillgänglig information
Eftersom det finns så många olika behov och aktörer är det inte tillräckligt att Kanta-tjänsterna utvecklas enbart vid FPA och Institutet för hälsa och välfärd. För att Kanta-tjänsternas riksomfattande lösningar ska stödja social- och hälsovårdens verksamhetsprocesser på det lokala planet krävs det särskilt i planeringsskedet ett nära samarbete som involverar flera olika aktörer.
Utifrån den respons vi fått vill vi i år ytterligare stärka samarbetet mellan olika kund- och intressentgrupper under planerings- och utvecklingsskedet, för att lösningarna på det nationella planet på bästa sätt ska kunna sammanfogas med lokala lösningar och välfärdsområdenas handlingsmodeller.
År 2025 utförs planeringsarbete och fastställs specifikationer i fråga om särskilt följande utvecklingsobjekt:
- Kanta-medicineringslistan, fas 3: medicineringslistan i gränssnitt inom vården
- hälsoappars gränssnitt till patientuppgifter: skötsel av ärenden för någon annans räkning
- rätten att få uppgifter mellan socialvården och hälso- och sjukvården
- uppgifter om funktionsförmågan: gemensamma datastrukturer för funktionsförmågan för socialvården och hälso- och sjukvården planeras
- förmedling av uppgifter utanför social- och hälsovården: en vidareutveckling av informationsförmedlings- och förfrågningsservicen planeras
Utöver dessa utvecklingsobjekt som befinner sig på planeringsstadiet satsar vi i enlighet med kundernas önskemål allt mer på att utveckla de tekniska gränssnitten. I fortsättningen kommer nya informationsinnehåll huvudsakligen att göras med hjälp av den internationella standarden HL7 FHIR. Med hjälp av de nya Kanta-gränssnitten är det enklare för leverantörerna av klient- och patientdatasystem att vidareutveckla sina egna system när det gäller att visa information som finns i Kanta-tjänsterna. Om du är en aktör inom social- och hälsovården: kom alltså ihåg att kräva att din egen leverantör använder sig av de nationella gränssnitten.
Närmare information om våra utvecklingsobjekt hittar du i webbtjänsten kanta.fi. Där berättar vi också om platserna för samarbetet. I år hoppas jag att allt fler av er ska delta i våra träffar, kommentera våra kommande planer eller dra mig i ärmen när vi stöter ihop! Kanta-tjänsterna utvecklas för hela Finland.
Pirjo Vuorikallas
Utvecklingschef
Kanta-tjänsterna, FPA