I MittKanta visas de uppgifter om dina besök och diagnoser som sparats i Kanta-tjänsterna. Där visas uppgifter som sparats inom både den offentliga och den privata hälso- och sjukvården. Uppgifterna visas i MittKanta så snart de inom hälso- och sjukvården har sparats i Kanta-tjänsterna.
Du kan granska dina uppgifter under Hälso- och sjukvårdsuppgifter.
Så här söker du uppgifter i MittKanta
Logga in i MittKanta på kanta.fi. Identifiera dig till exempel med nätbankskoder.
Välj Hälso- och sjukvårdsuppgifter i menyn.
I MittKanta visas hälso- och sjukvårdsuppgifter från det senaste året automatiskt så att de senaste datumen är först på listan.
Uppgifter kan sökas på olika sätt
Vanliga frågor om besök inom hälso- och sjukvården
Om du upptäcker fel eller brister i dina hälso- och sjukvårdsuppgifter i MittKanta ska du ta kontakt direkt med hälso- och sjukvården. Om du till exempel sköter ärenden på en hälsostation, görs rättelser och kompletteringar där i de registreringar som visas i MittKanta. Om du sköter ärenden på en privat läkarstation, anmäl felaktiga registreringar direkt till den läkarstationen.
Hälso- och sjukvården ansvarar för att registrera och rätta patientuppgifter. Därför kan vi inte i Kanta-tjänsterna rätta eller uppdatera felaktiga uppgifter som visas i MittKanta.
Under Hälso- och sjukvårdsuppgifter i MittKanta visas de uppgifter som den yrkesperson inom hälso- och sjukvården som har vårdat dig har sparat i Kanta-tjänsterna. I MittKanta visas uppgifterna från den tidpunkt då Kanta-tjänsterna har varit i användning vid den hälso- och sjukvårdsenhet som du anlitar.
Alla offentliga hälso- och sjukvårdsenheter använder Kanta-tjänsterna, men inom den privata sektorn finns det aktörer som ännu inte gör det. Kontrollera vilka privata organisationer inom hälso- och sjukvården som använder Kanta-tjänsterna.
Om uppgifter om vårdbesöket saknas kan det också bero på att uppgifterna ännu inte har godkänts eller sparats inom hälso- och sjukvården i Kanta-tjänsterna. Fördröjningen då uppgifter sparas i Kanta-tjänsterna varierar från organisation till organisation.
Om vårduppgifterna inte visas i MittKanta inom rimlig tid, kontakta hälso- och sjukvården direkt.
Du ser dina uppgifter i MittKanta efter att den hälso- och sjukvårdsenhet där du har fått vård har anslutit sig till Kanta-tjänsterna och börjat spara patientuppgifter i Kanta-tjänsterna.
I MittKanta visas inga patientuppgifter som registrerats innan hälso- och sjukvårdsenheten anslutit sig till Kanta-tjänsterna.
Du kan vända dig direkt till hälso- och sjukvården för att fråga när de har anslutit sig till Kanta-tjänsterna.