Innehållspublicerare

Kanta är ett viktigt verktyg i vården av långtidssjuka och i en ambulerande läkares arbete

Artikel - Medborgare Skrivet 18.9.2024 Alla artiklar

Den information som fås från Kanta-tjänsterna hjälper läkaren att bilda sig en helhetsbild av patienten, vilket är till nytta i synnerhet i vården av långtidssjuka, såsom diabetiker. Diabetesläkaren Atte Vadén har dagligen behov av Kanta-tjänsterna i sitt arbete.

Läkare Atte Vadén är specialiserad inom diabetesvård och behandlar diabetiker av typ 1 och 2 såväl inom den offentliga sektorn, vid hälsovårdscentralen och på centralsjukhuset, samt inom den privata hälso- och sjukvården. 

– Kanta-tjänsterna är ett jätteviktigt arbetsredskap för en ambulerande läkare som jag själv, med patienter som rör sig mellan olika vårdplatser. 

Närbild av blodtrycksmätning.

Tryggare, mer högkvalitativ och effektivare vård

Vadén använder Kanta-tjänsterna för att söka fram många olika uppgifter om sina patienters hälsotillstånd och tidigare behandlingar. Inom diabetesvården finns det vissa saker som undersöks regelbundet, exempelvis fotograferar man blodkärlen i ögonbottnarna och i fråga om njurfunktionen utreder man om äggviteämnen utsöndras i urinen. Det är viktigt att få information om patientens eventuella andra sjukdomar.

– Patienterna minns inte nödvändigtvis själva vad som har undersökts och när. Det kan hända att de på mottagningen förlitar sig på att läkaren ser uppgifterna i datorn. Det är ändå viktigt att få information om andra sjukdomar och undersökningar när man ställer upp behandlingsmål eller väljer läkemedel, berättar Vadén.

Från Kanta får Vadén lätt en helhetsbild av patientens situation. Detta skapar trygghet, förbättrar kvaliteten på vården och minskar antalet onödiga åtgärder. 

– Jag skriver t.ex. inte i onödan ut mediciner som man redan tidigare har testat och som har visat sig vara olämpliga. Det kan också hända att man märker att det finns någon behandling som man inte tidigare förstått att använda.

Så använder social- och hälsovårdspersonalen Kanta-tjänsterna
  • En yrkesperson, såsom en läkare eller hälsovårdare, registrerar uppgifterna i klient- och patientdatasystemet. Därifrån lagras uppgifterna i Kanta-tjänsterna.
  • Informationen i Kanta följer med kunden även om bostadsorten eller tjänstetillhandahållaren ändras.
  • Kanta är den enda lösningen för att få informationen att röra sig genom hela systemet för social- och hälsovårdstjänster.
  • Också kunden gagnas av att kunna se alla sina uppgifter på ett och samma ställe, i MittKanta.

Kanta kan utvecklas till ett ännu bättre verktyg

I sitt arbete använder Vadén sex olika patientdatasystem med hjälp av vilka han söker information i Kanta-tjänsterna. Det finns stora skillnader mellan de olika systemen i fråga om hur snabbt de hittar informationen i Kanta och hur uppgifterna visas i systemet.

Vadén anser att man genom att utveckla patientdatasystemen skulle få ännu större nytta av Kanta-tjänsterna i det kliniska arbetet.  

– Jag önskar att man skulle satsa på det här, summerar Vadén.

Enligt Vadén kunde man i större utsträckning använda sig av Kanta-tjänsterna t.ex. för att kommunicera med patienterna. I vissa situationer kunde detta minska onödig byråkrati.  

 – Läkaren skulle t.ex. kunna kommentera laboratorieresultat via Kanta, och då behöver man inte ringa patienten eller skicka samma uppgifter per post, funderar Vadén. 

I dag kan Vadén inte tänka sig att arbeta utan Kanta-tjänsterna – eller åtminstone skulle det vara mycket mer besvärligt.

I vilka situationer använder sig diabetesläkaren av Kanta-tjänsterna?

– På sjukhusets poliklinik vårdar jag typ 1-diabetiker och till deras vård kan det hänföra sig sådana hälsomässiga aspekter som har konstaterats inom primärvården. Och på motsvarande sätt när jag på hälsovårdscentralen behandlar patienter som lider av typ 2 diabetes, kan jag behöva kontrollera vad som har gjorts inom specialsjukvården.

– De kunder som besöker privatmottagningen kommer ofta för att få en andra åsikt. Då kan jag se i Kanta vilken behandling man har planerat på hälsovårdscentralen. Till exempel vilka mediciner man redan testat och om de medfört några biverkningar.

– De som kommer till företagshälsovårdens mottagning kanske redan har besökt hälsovårdscentralen eller också är man kund hos något annat företag. Människor flyttar också mycket. Med hjälp av Kanta-tjänsterna rör sig informationen med patienten. 

Atte Vadén, specialistläkare inom allmänmedicin, diabetolog

Läs också