Valikkonäyttö

Asiakkuus ja tuki

Kanta-palvelujen asiakkuuteen ja käyttöön sekä häiriötilanteisiin liittyvät ohjeet.

Asiakkuus

Kanta-palvelujen asiakkaita ovat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen antajat ja apteekit.

Häiriötilanneohje

Kun havaitset häiriön Kanta-palvelujen käyttöön liittyen, tarkista, onko asiasta jo tiedotettu kanta.fi-sivustolla. Mikäli tiedotetta ei ole, ota yhteyttä oman organisaation tai tietojärjestelmätoimittajan käyttötukeen. Käyttötuki arvioi ongelman laadun ja on yhteydessä Kelaan, mikäli epäilee häiriötä Kanta-palvelujen toiminnassa.

Toiminta tietoturvaloukkausepäilyssä

Ohje on tarkoitettu palvelujen antajan tueksi tilanteessa, jossa Kanta-palveluun liittyen on havaittu henkilötietojen tietoturvaloukkaus tai sen epäily. Sitä noudatetaan yhdessä palvelun antajan omien tietosuojaohjeiden lisäksi.

Tietojen käsittelyn valvonta

Kanta-palveluihin tallennettujen tietojen käsittelyä ja luovuttamista valvotaan lokitietojen avulla. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat, apteekit ja Kela valvovat kaikki omalta osaltaan tietojen käsittelyä.

Muutostilanteet

Organisaation muutostilanteissa on tärkeää varmistaa Kanta-palvelujen yhteyksien jatkuvuus. Organisaation uudet tiedot päivitetään Kanta Ekstranetissä.

Tekniset yhteydet

Kanta-palvelut käyttöönottaneelle palvelunantajalle avataan oikeudet käyttää palveluja. Oikeuksia varten tarvitaan tiedot niistä teknisistä yhteyksistä, joilla palvelunantaja Kanta-palveluja käyttää.

Uutiskirje

Kanta-uutiskirje sisältää ajankohtaisia uutisia sekä tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiosta ja tiedonhallinnasta.

Usein kysyttyä

Katso ennen kysymyksen lähettämistä usein kysytyt kysymykset. Löydät sieltä vastauksen moneen asiaan nopeasti.