Chatbot-upotus

OmaKannassa asiointi aikuisen puolesta

OmaKannassa asiointi aikuisen puolesta

OmaKannassa voi asioida toisen aikuisen puolesta. Asiointia varten tarvitsee Suomi.fi-valtuuden. Sen voi saada myös henkilöltä, joka ei käytä verkkopalveluita.

Voit asioida OmaKannassa toisen aikuisen puolesta, jos sinulla on siihen Suomi.fi-valtuus. Voit saada valtuuden myös henkilöltä, joka ei käytä verkkopalveluita tai omista verkkopankkitunnuksia.

Saat lähes samat oikeudet OmaKannassa asiointiin kuin sinut valtuuttanut läheisesi. OmaKannassa asiointiin tarvittavat Suomi.fi-valtuudet ovat

OmaKannassa asiointiin tarvitaan valtuus

Pääset katselemaan läheisesi tietoja vain, jos sinulla on Suomi.fi-valtuus.

Kun olet saanut toiselta henkilöltä valtuuden, voit asioida hänen puolestaan OmaKannassa.

Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi. Tunnistaudu esimerkiksi verkkopankkitunnuksillasi.

Valitse Toisen puolesta asiointi -linkki.

Valitse henkilö, jonka tietoja haluat katsella. Tämän jälkeen voit asioida henkilön puolesta.

Kirjaudu OmaKantaan

Läheisesi puolesta voit esimerkiksi

  • pyytää reseptin uusimista
  • katsoa laboratoriotutkimusten tulokset
  • lukea terveydenhuollossa käynneistä kirjatut tiedot
  • katsoa vähitellen sosiaalipalveluissa tallennettuja asiakastietoja.

OmaKannassa et voi nähdä tai käsitellä läheisesi elinluovutustahtoa, hoitotahtoa etkä läheisesi tallentamia hyvinvointi- ja mittaustietoja.

Edunvalvojana asiointi toisen puolesta

Edunvalvojana voit asioida päämiehesi puolesta OmaKannassa, jos sinulla on siihen valtuus. Lue lisää edunvalvojana asioinnista.

Edunvalvontavaltuutettuna asiointi toisen puolesta

Edunvalvontavaltuutettuna voit asioida toisen henkilön puolesta OmaKannassa, jos sinulla on siihen Suomi.fi-valtuus. Lue lisää edunvalvontavaltuutettuna asioinnista.

Sivua päivitetty 10.7.2024