Näin kirjaudut OmaKantaan
Kirjoita selaimen osoiteriville kanta.fi.
Voit käyttää OmaKantaa esimerkiksi Chrome-, Firefox-, Safari- ja Edge-selaimilla. Varmista, että käyttämäsi selain on päivitetty viimeisimpään versioon. Älä kirjaudu OmaKantaan suoraan hakukonetuloksista, esimerkiksi Googlesta tai Bingistä.
Paina kanta.fi-sivulta painiketta Kirjaudu OmaKantaan.
Sinut ohjataan Suomi.fi-tunnistautumiseen jossa voit valita haluamasi vahvan sähköisen tunnistautumistavan, kuten verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen (palveluntarjoajana Telia).
Syötä pyydetyt tiedot, tarkista ne ja paina Jatka palveluun, niin siirryt OmaKantaan.
Kirjaudu ulos OmaKannasta, kun lopetat palvelun käytön.
Näin kirjaudut ulos OmaKannasta
Paina Kirjaudu ulos -painiketta, kun lopetat OmaKannan käytön.
Tyhjennä tämän jälkeen selaimesi sivuhistoria ja välimuisti.
Sulje lisäksi kaikki avoimet selainikkunat.
Näin varmistat, etteivät mahdolliset muut saman laitteen käyttäjät pääse näkemään tietojasi.
Tallenna kanta.fi-sivusto selaimesi kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin.
Tallennuksen voi tehdä selaimen osoiterivin vieressä olevasta painikkeesta, joka on merkitty tähden kuvalla. Näin pääset jatkossa kanta.fihin ja kirjautumaan OmaKantaan suoraan ilman hakukoneiden käyttöä.
Älä koskaan luovuta tietojasi ulkopuolisille
Kanta-palvelut tai Kela ei koskaan pyydä arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnusta tai pankkitunnuksia, sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelimitse. Älä koskaan lähetä näitä tietoja sähköpostissa tai tekstiviestillä tai kirjoita niitä chattirobotille kanta.fissä.
OmaKannalla ei ole erillistä mobiilisovellusta.
Mitä tehdä, jos joudut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi?
Jos päädyt epäilyttävälle sivustolle tai saat kirjautumista pyytävän viestin sähköpostiisi tai mobiililaitteeseesi, toimi seuraavasti:
- Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi vaadittuihin kenttiin.
- Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä.
- Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ota yhteyttä oman pankkisi asiakaspalveluun ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
Pidä huolta itsestäsi ja läheisistäsi
Voimme kaikki huolehtia läheisistämme jakamalla tietoa verkkohuijauksista ja auttamalla OmaKannan käytössä, jotta kirjautuminen tapahtuu turvallisesti. Muista kuitenkin, että jokaisen täytyy itse käyttää omia tunnuksiaan eikä niitä saa luovuttaa toisen käyttöön.
Tietojenkalasteluyritykset voivat kohdistua kaikenikäisiin, joten meistä jokaisen on oltava tarkkana, kun asioimme verkossa.
Usein kysyttyä OmaKannasta
OmaKantaan kirjautuessasi sinut ohjataan Suomi.fi-tunnistukseen. Jos kohtaat ongelmia tunnistautumisessa:
- Tyhjennä selaimesi välimuisti ja kokeile palveluun kirjautumista uudelleen. Voit myös kokeilla palvelun käyttöä toisella selaimella.
- Kokeile pääsetkö johonkin toiseen Suomi.fi-tunnistusta käyttävään palveluun (esim. OmaKela, OmaVero)?
- Kokeile palvelun käyttöä toisella laitteella.
- Kokeile kirjautumista käyttäen toista tunnistustapaa (verkkopankkitunnukset, varmennekortti tai mobiilivarmenne), jos se on mahdollista.
Suomi.fi-tunnistukseen opastusta tarjoaa Kansalaisneuvonta: p. 0295 000 (ma-pe 8-21, la 9-15)
Jos sinulla on verkkopankkitunnukset, mutta et siitä huolimatta pääse tunnistautumaan niillä eri julkishallinnon asiointipalveluihin, sinulta saattaa puuttua verkkopankkitunnukseen liitettävä ylimääräinen sähköinen tunniste. Ota yhteyttä omaan pankkiisi.
- Lopeta katselu aina Kirjaudu ulos -linkkistä.
- Tyhjennä välimuisti ja sivuhistoria ennen kuin suljet selaimen tai lopetat tietokoneen käyttämisen.
- Sulje kaikki selainikkunat.
OmaKannassa saattaa olla huoltokatko, jolloin palvelu ei ole käytettävissä. Tarkista huoltotiedotteet ja kokeile palvelun käyttöä uudelleen hetken kuluttua.
Tarkista myös, että tietoliikenneyhteytesi toimii esimerkiksi kokeilemalla pääsyä muihin internetpalveluihin. Kela ei vastaa tietoliikenneyhteyksien toimivuudesta tai niiden vaikutuksesta palveluun.