OmaKanta näyttää Kanta-palveluihin tallennetut tiedot käynneistäsi ja diagnooseistasi. OmaKannassa näkyvät sekä julkisessa että yksityisessä terveydenhuollossa tallennetut tiedot. Tiedot näkyvät OmaKannassa heti, kun terveydenhuolto on tallentanut ne Kantaan.
Pääset tarkastelemaan tietojasi OmaKannassa Terveystiedot-osiossa.
Näin haet tietoja OmaKannasta
Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi. Tunnistaudu esimerkiksi verkkopankkitunnuksillasi.
Valitse valikosta Terveystiedot-osio.
OmaKanta näyttää terveystiedot oletuksena viimeisen vuoden ajalta niin, että uusimmat päivämäärät ovat listassa ensimmäisenä. Viimeksi muokattu kohdasta näet, milloin käynnin tietoja on päivitetty.
Tietoja voi hakea eri tavoin
OmaKanta näyttää terveystiedot oletuksena viimeisen vuoden ajalta.
Jos haluat hakea yli vuoden vanhoja tietoja:
- Valitse haluamasi alkamis- ja päättymispäivä.
- Paina Hae-painiketta.
- OmaKanta näyttää käyntien tiedot valitsemaltasi ajanjaksolta.
Jos haetulla aikavälillä on liian paljon tietoja, lyhennä aikaväliä ja tee uusi haku.
Usein kysyttyä käynneistä terveydenhuollossa
Jos havaitset OmaKannassa näkyvissä terveystiedoissasi virheitä tai puutteita, ota yhteyttä suoraan terveydenhuoltoon. Esimerkiksi jos asioit terveysasemalla, korjaukset ja täydennykset OmaKannassa näkyviin kirjauksiin tehdään siellä. Jos asioit yksityisellä lääkäriasemalla, ilmoita virheellisistä kirjauksista suoraan tälle lääkäriasemalle.
Terveydenhuolto vastaa potilastietojen kirjaamisesta ja niiden korjaamisesta. Tästä syystä emme voi korjata tai päivittää OmaKannassa näkyviä virheellisiä tietoja Kanta-palveluissa.
OmaKannan Terveystiedot-osiossa näkyvät ne tiedot, jotka sinua hoitanut terveydenhuollon ammattilainen on tallentanut Kanta-palveluihin. OmaKanta näyttää tiedot siitä alkaen, kun Kanta-palvelut ovat olleet käyttämäsi terveydenhuollon yksikön käytössä.
Kaikki julkiset terveydenhuollon yksiköt käyttävät Kantaa, mutta yksityisellä puolella on toimijoita, jotka eivät vielä käytä. Tarkista, mitkä yksityiset terveydenhuollon organisaatiot käyttävät Kantaa.
Jos hoitokäynnin tietoja ei näy, se voi johtua myös siitä, että tietoja ei ole vielä ehditty hyväksyä tai tallentaa terveydenhuollossa Kantaan. Kanta-palveluun tallentumisen viive vaihtelee organisaatioittain.
Jos hoitotietoja ei näy OmaKannassa kohtuullisen ajan kuluessa, ota yhteyttä suoraan terveydenhuoltoon.
Näet OmaKannassa tietojasi sen jälkeen, kun sinua hoitanut terveydenhuollon yksikkö on liittynyt Kanta-palveluihin ja aloittanut potilastietojen tallentamisen Kantaan. Terveydenhuolto on voinut kirjata tietoja Kantaan aikaisintaan vuodesta 2013 alkaen.
OmaKannassa ei näytetä potilastietoja, jotka on kirjattu ennen kuin terveydenhuollon yksikkö on liittynyt Kantaan.
Voit kysyä suoraan terveydenhuollosta tietoa siitä, milloin he ovat liittyneet Kantaan.