Sekä julkisessa että yksityisessä terveydenhuollossa hoitohenkilökunta kirjaa tiedot omiin potilastietojärjestelmiinsä, joista ne tallentuvat Kanta-palveluihin. Näin tiedot ovat käytössä ajantasaisesti kaikkialla Suomessa.
Sosiaalihuollon työntekijät kirjaavat tiedot asiakastietojärjestelmiin, mutta tallentaminen Kanta-palveluihin ei ole vielä pakollista. Sosiaalihuollon täytyy alkaa tallentaa tietoja Kantaan viimeistään vuoden 2026 aikana.
Tieto liikkuu sujuvasti Kanta-palvelujen avulla
Kanta-palvelujen avulla potilas- ja asiakastiedot liikkuvat julkisen ja yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden sekä hyvinvointialueiden rajojen yli. Tämä helpottaa niin ammattilaisten työtä kuin kansalaisten arkea.
Kun tieto löytyy ajantasaisena yhdestä paikasta, ammattilainen saa kansalaisen hyvinvoinnista helposti kokonaiskuvan.
Tieto myös liikkuu turvallisesti kansalaisen mukana, vaikka hoitava taho tai asuinpaikka vaihtuu. Reseptitiedot pysyvät sähköisessä muodossa tallessa ja ajan tasalla.
Laadukkaampaa palvelua ja hoitoa
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri yksiköiden välillä liikkuva tieto takaa, että ammattilaisilla on käytössään ajantasainen tieto asiakkaan asioiden hoitamiseksi. Näin Kanta-palvelut parantavat asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä palvelun ja hoidon laatua.
Tietojen saatavuus myös säästää ammattilaisten aikaa. Esimerkiksi vastaanotolla voi keskittyä potilaan tilanteeseen tietojen kirjaamisen sijaan. Sosiaalihuollossa tietojen liikkuminen helpottaa asiakkaan kokonaistilanteen hahmottamista.
Valtakunnallinen ratkaisu säästää resursseja
Kanta-palvelut kattavat koko Suomen, joten tietoja voi käyttää kaikkialla julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Kanta-palvelujen käytöllä toimijat voivat tehostaa toimintaansa. Säästyneet kustannukset voi suunnata kansalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä ongelmien ennaltaehkäisyyn.
Uusia käyttäjiä jatkuvasti
Kanta-palveluja käyttävien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tarjoavien organisaatioiden määrä kasvaa koko ajan.
Kun sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunantaja on tehnyt päätöksen Kanta-palvelun käyttöönotosta, tämä ilmoittautuu käyttöönottoon. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti, joten palvelun voi ottaa käyttöön joustavasti omassa aikataulussa. Kela koordinoi ja tukee käyttöönottoja.