Tiedotteet
11.7.2024, Tiedote
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
26.6.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Potilastietovarannon Arkistonhoitajan käyttöliittymän julkaisu siirtyy
Potilastietovarannon uuden Arkistonhoitajan käyttöliittymän julkaisu siirtyy kesäkuulta myöhempään ajankohtaan.
25.6.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Sosiaalihuollon asiakastietovarannon julkaisut kesällä 2024
Tutustu uusimpiin julkaistuihin määrittelyihin ja tuleviin julkaisuihin.
18.6.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kanta-palvelujen nimet päivittyvät arkistosta tietovarannoksi
Kantaan kuuluvien palvelujen nimet on päivitetty kuvaamaan Kannan toimintaa ja asiakastietolain nykyistä sanoitusta. Muutokset materiaaleihin tehdään vaiheittain.
13.6.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kela ja THL: Sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymisen aikatauluihin muutoksia
Sosiaalihuolto saa lisäaikaa Kanta-palveluihin liittymiseen. Käyttöönottoa kannattaa edistää mahdollisimman pian, jotta uusien toimintatapojen opetteluun ja palveluntuottajien tukemiseen on tarpeeksi aikaa.
10.6.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Kanta-palvelujen käyttömaksujen laskutukseen muutoksia – tarkista organisaatiosi laskutusosoite
Kanta-palvelujen käyttömaksuja ei laskuteta jatkossa enää palvelukohtaisesti. Tarkista laskutusosoitteenne viimeistään 31.7.
6.6.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Viron terveydenhuolto voi hyödyntää Suomessa kirjattuja potilastietojasi, jos annat siihen luvan
Voit antaa OmaKannassa nyt suostumuksen potilastietojesi välittämiseen muihin Euroopan maihin. Aluksi tietoja voidaan hyödyntää vain Viron terveydenhuollossa. Uudistus parantaa terveystietojen liikkumista ja hoidon laatua.
4.6.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Suomalaisten terveystiedot alkavat liikkua muualle Eurooppaan hoidon yhteydessä – potilastietojen yhteenveto parantaa hoidon jatkuvuutta
Terveystietojen liikkuminen Euroopan maiden välillä helpottuu lähivuosien aikana, mikä parantaa hoidon jatkuvuutta ja potilasturvallisuutta. Kanta-palvelut tarjoavat turvalliset ja luotettavat rajapinnat tietojen välittämiseen Euroopassa.
4.6.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Kela ja THL: Sosiaalihuollolle on tarjolla tukea ja ohjausta Kanta-palvelujen käyttöönottoon
Kantaan liittyminen muuttaa sosiaalihuollon tiedonhallintaa ja toimintatapoja. Kela ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tukevat käyttöönotossa tarjoamalla materiaalia ja järjestämällä tukitilaisuuksia.
28.5.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
THL ja Kela: Soten asiakastieto kulkee jo Kanta-palvelujen kautta – tietomallit on järkevää sovittaa toimiviin ratkaisuihin
Sitran selvitys ehdottaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käsittelyn uudistamista ja esittää tietomallien tuovan miljardisäästöjä. Osa selvityksen ehdotuksista näyttää perustuvan puutteelliseen tietoon nykyisistä digiratkaisuista. Yhteisiä tietomalleja ja standardeja on hyödynnetty jo pitkään.
23.5.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Chattirobotti neuvoo sosiaalihuollon ammattilaisia Kanta-asioissa
Sote-ammattilaisen chattirobotti vastaa sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittyviin kysymyksiin kanta.fi-verkkopalvelussa. Kehitämme chattirobottia pilotista saatujen kokemusten ja käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.
22.5.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kanta mukana mukana ATK-päivillä 27.–29.5. - Tulevaisuuden suuntaviivoja ja sujuvaa tiedon liikkumista
Kelan Kanta-palvelut mahdollistavat toimivan ja monipuolisen tiedon liikkumisen sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä. Sujuva ja turvallinen tietojen liikkuminen hyödyttää sekä asiakasta että ammattilaista, sillä se vapauttaa aikaa asiakastyöhön, karsii päällekkäisiä tutkimuksia ja parantaa asiakasturvallisuutta.
14.5.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kanta-palvelujen määrittelydokumentteihin on lisätty voimassaolotiedot
Olemme lisänneet yhteistyössä THL:n kanssa voimassaolotiedot Kanta-palvelujen määrittelyihin. Tarpeet kehitystyölle nousivat asiakkaiden tarpeista ja tiedonhallintaa ohjaavista vaatimuksista.
26.4.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Kanta tukee tiedon liikkumista sosiaalihuollossa
Jatkossa Kanta-palveluista voidaan hakea toisen sosiaalihuollon palvelunantajan kirjaamia asiakastietoja. Kanta helpottaa myös palvelunantajien ja sosiaalihuollon viranomaisten tiedonsaantioikeuden toteutumista.
18.4.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
OmaKannan mobiilisovellus käyttöön ensi vuonna – helpottaa arjen asiointia
Puhelimeen ladattava OmaKanta-sovellus nopeuttaa palvelun käyttöä ja helpottaa terveysasioiden hoitamista. Tavoitteena on julkaista sovellus keväällä 2025. Sovellusta kehitetään yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa.
17.4.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston julkaisut keväällä 2024
Tutustu Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston julkaistuihin määrittelyihin ja tuleviin julkaisuihin.
9.4.2024, Tiedote - Ammattilaiset
Kela & THL: Alaikäisen päätöskyky on tärkeää kirjata oikein terveydenhuollossa
Väärin kirjattu alaikäisen päätöskyvyn arvio estää potilastietojen näkymisen huoltajille OmaKannassa ja vaikeuttaa lasten asioiden hoitamista. Päätöskyvyn kirjaamisessa on kehitettävää.
8.4.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kela, STM ja THL: Sähköisen lääkemääräyksen päivitetyt määrittelyt julkaistu
Kanta-lääkityslistan valmistelu ja käyttöönotto etenevät vaiheistetusti. Lääkityslistan 2-vaiheen tietosisällöt on julkaistu Termeta-palvelussa ja teknisten määrittelyiden päivitetyt versiot 5.1.0 kanta.fissä.
27.3.2024, Tiedote - Kansalaiset
OmaKannan asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia pääsiäisenä
OmaKannan asiakaspalvelu on auki torstaina 28.3. klo 9-13. Kanta.fi-verkkopalvelusta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös chattirobotti Kanta-apulainen palvelee ympäri vuorokauden.
27.3.2024, Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelun aukioloajoissa poikkeuksia pääsiäisenä
Asiakaspalvelu sote-ammattilaisille ja järjestelmätoimittajille on auki torstaina 28.3. klo 7–13. Häiriöilmoituksia voi tehdä pääsiäisenä 24/7.