- Asiakastestipalvelun käyttötarkoitukset
- Asiakastestiympäristö
- Tuotannonkuvaympäristö
- Asiakastestipalvelun Arkistonhoitajan käyttöliittymä
- Testi-OmaKanta
- Vaatimukset asiakkaan testiympäristöille
- Kanta-asiakastestipalvelun palveluaika, päivitykset ja huoltokatkot
- Kuukausittainen häiriötilanteiden testausmahdollisuus
- Omatietovarannon sandbox-ympäristöt
Asiakastestipalvelun käyttötarkoitukset
Kanta-palvelujen asiakastestipalvelu on tarkoitettu
- tietojärjestelmätoimittajien järjestelmäkehityksen tukemiseen
- yhteistestauksen suorittamiseen
- sertifioituihin järjestelmiin tehtävien muutosten virheettömän toiminnan varmistamiseen ennen muutoksen siirtämistä tuotantoon
- konfiguraatioiden testaamiseen
- tuotannon virheiden selvittämiseen.
Asiakastestiympäristö
Asiakastestiympäristössä (AT-ympäristö) on tuotantoympäristöstä seuraava kehitysversio. Se on ensisijaisesti tarkoitettu yhteistestausta edeltävään omatoimiseen testaukseen ja yhteistestaukseen.
Asiakastestiympäristössä suoritetaan myös aiemmin yhteistestattujen toiminnallisuuksien muutostestausta. Asiakastestiympäristöön tuotettavan sisällön tulee olla Yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR:n) (eur-lex.europa.eu)mukaista.
- Kanta-asiakastestipalvelun tekninen liittymisohje (pdf)
- Tutustu tarkemmin Testimateriaali -sisältöön
Tuotannonkuvaympäristö
Tuotannonkuvaympäristö (TK-ympäristö) sisältää Kanta-palveluiden tuotantotilannetta vastaavat sovellusversiot. Suorituskyvyltään ja käyttötarkoitukseltaan se vastaa kuitenkin pitkälti asiakastestiympäristöä.
Tuotannonkuvaympäristössä tietojärjestelmätoimittajat ja niiden asiakasorganisaatiot voivat suorittaa omatoimista testausta Kanta-palvelujen tuotantotasoista toteutusta vasten.
Ympäristöä voi käyttää myös jo sertifioitujen järjestelmien käyttöönottojen ja eri konfiguraatioiden testaamiseen sekä tuotannossa esiintyvien virheiden selvittelyyn.
Asiakastestipalvelun Arkistonhoitajan käyttöliittymä
Arkistonhoitajan käyttöliittymän päätarkoitus on auttaa virheiden selvittelyssä. Käyttöliittymässä voi hakea, tarkastella ja vertailla asiakastestiympäristön potilas- ja asiakasasiakirjoja ja niiden metatietoja sekä mitätöidä kaikkia tarkasteltavissa olevia asiakirjatyyppejä.
Asiakastestipalvelun Arkistonhoitajan käyttöliittymän pääsyä voi pyytää osoitteesta kanta@kanta.fi. Kerro pyynnössä:
- tarvitaanko pääsy Potilastietovarannon vai Sosiaalihuollon asiakastietovarannon arkistonhoitajan käyttöliittymälle
- testiammattikortin nimitiedot (etunimet ja sukunimi)
- testiammattikortin (sirullisen puolen) rekisteröintinumero
- julkisen terveydenhuollon osalta se testirekisterinpitäjä, jolle testiammattikortti luvitetaan (OID-tunnus)
- yksityisen terveydenhuollon osalta se testiorganisaatio, jolle testiammattikortti luvitetaan (OID-tunnus).
Kanta-palvelujen testiympäristöissä voi käyttää vain sosiaali- ja terveydenhuollon testiammattikortteja, joihin on liitetty Valviran rekisterissä testauskäyttöön tarkoitettu 900-sarjan testihenkilötunnus. Kelan testiympäristöissä ei saa käyttää oikeita terveydenhuollon toimikortteja.
Ennen yhteistestaukseen ilmoittautumista varmista, että organisaatiollasi on käytössään tarpeeksi eri ammattiroolien testiammattikortteja.
Tarkempaa tietoa testiammattikorteista ja niiden tilaamisesta löydät Digi- ja väestötietoviraston sivulta: Varmenteet ja kortit sosiaali- ja terveydenhuollolle (dvv.fi).
Testi-OmaKanta
Palvelun sisältö on testiympäristössä olevan Potilastietovarannon, Reseptin ja Sosiaalihuollon asiakastietovarannon versioiden mukainen. Testauksessa on siis huomioitava, että testiympäristö sisältää enemmän tietosisältöjä kuin kansalaisilla on vielä käytettävissä tuotantoympäristössä. Osa testattavista toiminnallisuuksista on vasta kehitysvaiheessa.
Testi-OmaKannassa tietoja haetaan suoraan testipotilaan henkilötunnuksella ilman vahvan tunnistautumisen vaatimusta. Sosiaalihuollon asiakastiedoista Testi-OmaKannassa näytetään pääsääntöisesti kaikki Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon käyttöönoton toisessa vaiheessa ja sen jälkeen asiakkaasta laaditut ja tallennetut asiakasasiakirjat.
OmaKannassa näkyvistä tiedoista löytyy tarkempaa tietoa alla olevista dokumenteista:
- OmaKannan palvelukuvaus, kohta 4.
- Potilastietovarannon toimintamalli (yhteistyotilat.fi), luku 14. (THL wiki)
OmaKannan asiakastestiympäristöä käytetään lisäksi Kanta-palvelujen sisäisessä testauksessa. Kuva-aineistojen tietovarannossa OmaKanta ei ole vielä käytössä. OmaKannassa ei toistaiseksi näytetä kuva-aineistoa.
Vaatimukset asiakkaan testiympäristöille
Kanta-asiakastestipalvelun testiympäristöihin voi liittyä vain tietojärjestelmätoimittajan tai asiakasorganisaation omasta testiympäristöstä. Tuotantoympäristöstä ei voi liittyä Kanta-asiakastestipalveluun.
Yhteistestattavaan pääjärjestelmään mahdollisesti liitettävien erillisjärjestelmien tulee olla integroituna testiympäristöön viimeistään siinä vaiheessa, kun järjestelmä ilmoittautuu yhteistestaukseen. Pää- ja erillisjärjestelmän muodostamasta kokonaisuudesta testataan se versio, jota ollaan viemässä tuotantoon.
Tietojärjestelmätoimittaja varmistaa, että sen asiakasorganisaatiot tuntevat Kanta-palvelujen testauskäytännöt ja noudattavat niitä Kanta-palvelujen ylläpitämissä testiympäristöissä.
Kanta-asiakastestipalvelun palveluaika, päivitykset ja huoltokatkot
Testiympäristöjen tuettu palveluaika on pääsääntöisesti maanantaista perjantaihin klo 8.00–16.00. Ne ovat käytettävissä muinakin aikoina, mutta varsinaisen palveluajan ulkopuolella ympäristössä voi olla päivitys- ja huoltokatkoja. Palvelun huoltoikkuna on kuukauden ensimmäisenä torstaina. Tällöin palvelussa voi olla katkoksia myös klo 8.00–16.00. Testiympäristöihin liittyvät ohjelmistopäivitykset tehdään tarpeen mukaan.
Tiedotamme asiakastestipalvelun päivityksistä ja huoltokatkoista sähköpostitse vähintään kaksi vuorokautta ennen suunniteltua käyttökatkoa. Tiedotuksessa käytetään Kanta-palvelujen asiakasrekiteriin ilmoitettuja yhteystietoja. Muutoksista yhteystietoihin tai yhteyshenkilöihin voi ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen yhteistestaus@kanta.fi.
Kuukausittainen häiriötilanteiden testausmahdollisuus
Kanta-palvelut tarjoaa mahdollisuuden suunnitelmalliseen häiriötilanteiden testaamiseen Kanta-asiakastestipalvelussa kerran kuukaudessa.
Reseptin ja Potilastietovarannon tuotannonkuvaympäristöt kytketään ohjelmallisesti pois päältä jokaisen kuukauden ensimmäisenä maanantaina klo 12-15 väliseksi ajaksi. Tällöin tietojärjestelmätoimittajat voivat testata oman järjestelmäänsä toimintaa suhteessa katkotilanteisiin.
Omatietovarannon sandbox-ympäristöt
Omatietovarannon sovelluskehittäjille suunnatulla sivulla kerrotaan sovelluskehittäjille tarjottavista sandbox-ympäristöistä ja niiden käyttöönotosta (vain englanniksi).