Liittyminen Kanta-asiakastestipalveluun

Asiakastestipalveluun liitytään täyttämällä liittymishakemus.

Tarkempaa tietoa testiympäristöistä ja niiden käyttötarkoituksesta löydät Testiympäristöt-sivulta.

Asiakastestipalveluun liittymisen edellytykset

Asiakastestipalveluun liitytään testiympäristöstä. Asiakastestipalveluun liittyminen edellyttää, että asiakkaalla on käytössään tietojärjestelmä, joka vastaa kyseisen Kanta-palvelun keskeisiä käyttötapauksia ja vaatimuksia.

Tietojärjestelmätoimittajien asiakastestaajaorganisaatioilla (sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot sekä apteekit) on rajoitettu mahdollisuus liittyä asiakastestipalveluun. Jos asiakasorganisaatio osallistuu yhteistestaukseen, se tekee oman testausympäristönsä osalta liittymishakemuksen asiakastestiympäristöön.

Jos asiakasorganisaatio haluaa testata omatoimisesti asiakastestipalvelussa, liittymishakemus tehdään tuotannonkuvaympäristöön.

Täytä liittymishakemus asiakastestipalveluun

Asiakastestipalvelun liittymishakemuksella kysytään:

  • liittyvän organisaation tietoja
  • tekninen ja hallinnollinen yhteyshenkilö viestintää varten
  • yhteyksien avaamiseksi tarvittavia teknisiä tietoja
  • liitytäänkö asiakastestiympäristöön vai tuotannonkuvaympäristöön vai molempiin
  • liitytäänkö testi-OmaKanta-palveluun.

Lähetä täytetty liittymishakemus Kelaan osoitteella kanta@kanta.fi.

Tilaa asiakastestipalvelun käyttämisessä tarvittavat testivarmennekortit ja -palveluvarmenteet (palvelin- ja järjestelmäallekirjoitusvarmenteet) Digi- ja väestötietovirastosta (dvv.fi).

Testi-OmaKanta

Asiakastestiympäristössä ja tuotannonkuvaympäristössä on tarjolla OmaKannan testipalvelu. Testi-OmaKanta on osa Kanta-palvelujen asiakas- ja yhteistestausta ja sen käyttöön tarvittavat tiedot ilmoitetaan asiakastestipalvelun liittymishakemuksella.

Omatietovarannon asiakastestiympäristö

Omatietovarannon asiakastestiympäristöön liittyminen ja yhteistestaukseen ilmoittautuminen tehdään samanaikaisesti liittymishakemuksella. Sitä ennen sovelluskehittäjät suorittavat omatoimista testausta sandbox-ympäristössä. Lue lisää sandbox-ympäristöstä.

Ilmoita asiakastestipalvelun muutoksista

Ilmoita osoitteella kanta@kanta.fi, kun testiorganisaatioihin, liityntäpisteisiin, IP-osoitteisiin ja testiorganisaatioon liitettyihin palveluyksiköihin tulee muutoksia.

Sivua päivitetty 21.3.2025