Sisältöjulkaisija

Hakumäärien kasvu kertoo: Kanta on tärkeä tietolähde sote-ammattilaisen työssä

Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 2.5.2024 Kaikki artikkelit

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset hakevat potilastietoa Kanta-palveluista virka-aikana keskimäärin kuusi kertaa sekunnissa. Mitä tietoa Kannasta haetaan, ja mitä hyötyä siitä on ammattilaisille?

Sote-alan ammattilaiset voivat hakea tietoa Kanta-palveluista asiakaspalvelutilanteessa yhden henkilön tiedoista kerrallaan. Terveystietoja voi hakea joko oman tai toisen organisaation rekistereistä.  

– Hyvä esimerkki haun käyttäjästä on lääkäri, joka hakee Kannasta tietoa tutustuessaan potilaan tilanteeseen vastaanoton yhteydessä. Kannasta voi katsoa myös muiden hoitoyksiköiden tekemiä aiempia potilaskirjauksia sekä tietoa lääkityksestä ja resepteistä, jolloin uuden potilaan hoitoa aloittavan ammattilaisen ei tarvitse olla pelkästään potilaan kertoman varassa, palvelutoiminnan päällikkö Outi Lehtokari Kanta-palveluista sanoo.

Hakumäärät mitataan miljoonissa

Infograafi potilastietojen hakumääristä Kanta-palveluissa 2014-2023. Haut ovat kasvussa, mutta vuosien 2022 ja 2023 välillä tietojen haku omasta rekisteristä on laskenut. Omasta rekisteristä tietoja haettiin 2023 83 miljoonaa kertaa ja toisen organisaation rekisteristä 59 miljoonaa kertaa.

Kannan terveydenhuollon tiedoista tehtävien hakujen määrä toisen organisaation rekisteristä on yli tuplaantunut viimeisen viiden vuoden aikana. Vuodesta 2016 alkaen julkisen terveydenhuollon lisäksi myös yksityiset toimijat ovat alkaneet käyttää Kantaa, mutta hakumäärien kasvu ei selity pelkästään uusilla käyttäjillä.  

Myös reseptitietojen hakumäärät kasvavat jatkuvasti. Neljä vuotta sitten reseptejä haettiin keskimäärin 14 miljoonaa kertaa kuukaudessa, kun nyt samassa ajassa hakuja tehdään jo 20 miljoonaa. Reseptejä on kirjoitettu suurin piirtein saman verran, joten kasvu ei johdu reseptien määrän lisääntymisestä. 

– Kyse on varmasti siitä, että Kantaa ja sen tietoja on totuttu käyttämään tietolähteenä omassa työssä jatkuvasti enemmän, Lehtokari päättelee. 

Sosiaalihuollon asiakastietojen tallennus Kantaan on erityisesti yksityisellä puolella vielä suhteellisen vähäistä. Tällä hetkellä Kantaan tallennetuista sosiaalihuollon asiakastiedoista haetaan pääsääntöisesti oman organisaation tietoja. Lehtokari arvioi, että hakujen määrä näistä tiedoista tulee kasvamaan sitä mukaa kuin Kannan käyttäjäkunta kasvaa sosiaalihuollossa. 

Sama tieto ammattilaisella ja kansalaisella  

Kannasta tehtävän tietohaun hyöty on terveydenhuollon ammattilaisille selkeä: tiedon ansiosta saa helposti kokonaiskuvan potilaan tilanteesta, mikä auttaa hoidon suunnittelussa. Sama koskee sosiaalihuollon tietoja.  

– Sosiaalihuollon kirjauksista ammattilainen näkee, mitä palveluja asiakas on saanut, ja mitä päätöksiä hänen asioissaan on aiemmin tehty. Kannan ansiosta tietoa ei tarvitse erikseen lähettää paikasta toiseen, Lehtokari toteaa.  

Terveydenhuollon potilastietojärjestelmien ominaisuudet helpottavat Kannan tietojen käyttöä ja olennaisen tiedon löytämistä. 

OmaKannan kautta kansalainen pääsee katsomaan Kantaan kirjattuja tietojaan. Tästä on hyötyä kansalaisen lisäksi myös ammattilaiselle. 

– Tieto kulkee asiakkaalle Kannan kautta, eikä siitä tarvitse erikseen huolehtia.

Mitä sote-ammattilaiset hakevat Kannasta?
  • Terveydenhuollon potilastietojen haku toisen organisaation tiedoista: 5 miljoonaa hakua/kuukausi 
  • Reseptitietojen haku: 20 miljoonaa hakua/kuukausi 
  • Haku kuva-aineistojen arkistosta: 100 000 hakua/kuukausi 
  • Sosiaalihuollon tietojen haku oman organisaation tiedoista: 200 000 hakua/kuukausi