Omakanta-palvelun betaversion saavutettavuusseloste

Omakanta-palvelun betaversion saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Omakanta-palvelun uuden verkkopalvelun betaversiota. Betaversioon pääsee siirtymään OmaKannan vanhasta verkkopalvelusta, johon kirjaudutaan osoitteessa www.kanta.fi. Seloste on laadittu 11.6.2024 sen hetkisen tilanteen mukaisena. Verkkopalvelusta vastaa Kela.

Verkkopalvelun uudistus etenee vaiheittain. OmaKannan vanha versio pysyy uuden rinnalla, ja sitä voi käyttää, kunnes uuteen palveluun saadaan riittävästi toimintoja. Siirtyminen kokonaan uuteen OmaKantaan tapahtuu vuoden 2025 aikana.

Verkkopalvelun saavutettavuutta on arvioitu Kelassa.

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. (WCAG-kriteeristö 2.1 A- ja AA-tasot)

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:

  • Lukemis- ja navigointijärjestys ei etene kaikilla sivuilla loogisesti. (WCAG 2.4.3.)
  • Kaikkia saman toiminnon toteuttavia elementtejä ei esitetä verkkopalvelun eri sivuilla yhdenmukaisesti. (WCAG 3.2.4.)
  • PDF-asiakirjoissa on puutteita merkinnöissä ja rakenteissa, mikä aiheuttaa ongelmia esimerkiksi ruudunlukijakäyttäjälle. (WCAG 1.3.1., 1.3.2., 2.4.2., 2.4.5. ja 3.1.1.)

Korjaamme yllä listatut puutteet siihen mennessä, kun uusi käyttöliittymä korvaa vanhan verkkopalvelun kokonaan.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Lain vaatimuksen piiriin ei kuulu verkkopalvelussa oleva ulkopuolisen tahon tuottama sisältö, jota palveluntarjoaja ei rahoita, kehitä tai valvo. Omakannassa tällaisia tietoja ovat muun muassa potilas- ja hyvinvointitiedot.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautta saavutettavuudesta saavutettavuuspalautelomakkeella.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita.

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivua päivitetty 24.6.2024