Sujuvuutta sosiaalihuollon asiakastyöhön yhdenmukaisella kirjaamisella
Sosiaalihuolto siirtyy vähitellen kirjaamaan asiakastietoa rakenteisesti. Rakenteisesti kirjattu tieto on yhdenmukaista ja sitä on mahdollista näyttää asiakkaalle OmaKannassa.
Sosiaalihuollon asiakastietojen kirjaamiskäytännöt yhdenmukaistuvat lähivuosina. Tiedot kirjataan asiakastietojärjestelmiin tietyssä muodossa, jolloin ammattilaisten on helppo tarkastella niitä tarpeen mukaan.
– Rakenteinen kirjaaminen helpottaa käytännön työn tekemistä. Osalla hyvinvointialueita on jo hyvät valmiudet tämäntyyppiseen kirjaamiseen, joillekin voi olla kyseessä isokin toiminnallinen muutos. Mutta apua ja tukea on kyllä saatavilla, korostaa erikoissuunnittelija Maija Vakkuri Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.
Kantaan rakenteisessa muodossa tallennetut sosiaalihuollon kirjaukset alkavat näkyä vaiheittain myös OmaKannassa arviolta loppuvuodesta 2023 alkaen.
– Tilanne muuttuu näppärämmäksi, kun asiakas voi katsoa sosiaalihuollon asiakastietojaan OmaKannasta kuten terveystietojakin. Kun asiakirjat näkyvät OmaKannassa, ne ovat selvemmin asiakkaan asiakirjoja eivätkä vain työntekijän muistiinpanoja asiakkaan tilanteesta, toteaa Vakkuri.
Ammattilainen – tutustu rakenteiseen kirjaamiseen
Yhtenäiset asiakirjarakenteet noudattavat lainsäädännön vaatimuksia ja niiden kehittämisessä on ollut mukana sosiaalihuollon ammattilaisia.
THL on julkaissut kansalliset asiakirjarakenteet Sosmeta-palvelussa ja tuottaa rakenteiseen kirjaamiseen liittyvää koulutus- ja verkkomateriaalia.
Lisäksi ammattilaisten apuna on Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille. Ammattilaiset saavat ohjausta THL:n rakenteisen kirjaamisen tukitilaisuuksista, jotka jatkuvat jälleen syksyllä 2023. Myös sosiaalialan osaamiskeskukset ovat tehneet Kansa-koulu-hankkeissa pitkäjänteistä työtä kirjaamisosaamisen vahvistamiseksi.
Vakkuri neuvookin hyvinvointialueilla kääntymään koulutettujen kirjaamisasiantuntijoiden puoleen. He ovat oman organisaation avainhenkilöitä rakenteisen kirjaamisen haltuun ottamisessa.
– Rakenteiseen kirjaamisen opetteluun on myös hyvä varata aikaa ja tehdä sitä yhdessä kollegoiden kanssa. Ammattilaiset osaavat kyllä kirjata, nyt saadaan asiakastyön dokumentointiin vain uudenlainen kehikko, Vakkuri kannustaa.
Ammattilaiset osaavat kyllä kirjata, nyt saadaan asiakastyön dokumentointiin vain uudenlainen kehikko.
Yhdenmukaisempaa kirjaamista
Tietojen kirjaaminen on osa laadukasta asiakastyötä. Kirjaukset on tehtävä viipymättä, kun asiakkaan asiaa on käsitelty. Vakkurin mukaan harkittu ja ajantasainen kirjaaminen lisää asiakastyön läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta. Rakenteisuus selkeyttää kirjaamista entisestään.
– Kun kaikki asiakirjat on laadittu samalla tavalla, se säästää ammattilaisen aikaa, sillä tieto on helposti löydettävissä. Tämä on tärkeää esimerkiksi silloin, kun asiakkaan asioista huolehtii useampi ammattilainen tai kun työntekijä vaihtuu.
Asiakirjarakenteet ovat jo hyödynnettävissä Sosmetassa
Rakenteinen kirjaaminen alkaa vaiheittain asiakastietolakiin merkittyihin siirtymäaikoihin mennessä. Esimerkiksi lapsiperheiden, työikäisten ja iäkkäiden palveluissa syntyvät tiedot pitää kirjata rakenteisesti ja tallentaa Kantaan viimeistään 1.9.2024.
Ennen kuin rakenteinen kirjaaminen voidaan aloittaa, asiakirjarakenteet täytyy ensin toteuttaa asiakastietojärjestelmiin. Muutokseen kannattaa kuitenkin valmistautua etukäteen.
– Rakenteiseen kirjaamiseen kannattaa tutustua heti ja aloittaa harjoittelu, sillä asiakirjarakenteet ovat jo hyödynnettävissä, kehottaa Vakkuri.
- Asiakkaan tuen tarpeet ja työskentelyn tavoitteet täsmentyvät.
- Asiakaskin voi tutustua omiin tietoihinsa OmaKannassa, jossa sosiaalihuollon asiakastietoja alkaa näkyä vaiheittain loppuvuodesta 2023 alkaen.
- Asiakastiedot ovat käytettävissä missä päin Suomea hyvänsä, jos asiakas esimerkiksi muuttaa hyvinvointialueelta toiselle.
- Sosiaalihuollon palvelunantaja saa rakenteisuuden avulla luotettavampaa ja valtakunnallisesti vertailtavissa olevaa tietoa mm. asiakasmääristä ja asiakkuuksien kestosta
- Sosiaalihuollon palvelunantaja voi seurata asiakastyön vaikuttavuutta.