Mitä saavutettavuus tarkoittaa OmaKannassa?
OmaKanta uudistuu vaiheittain. Jatkossa se on entistä selkeämpi, helppokäyttöisempi ja saavutettavampi.
Verkkopalvelun uudistus on käynnissä, ja siirtyminen kokonaan uudistuneeseen OmaKanta-palveluun tapahtuu vuonna 2024. OmaKantaa käytti vuonna 2022 3,5 miljoonaa käyttäjää. Palvelun selkeys ja saavutettavuus on tärkeää kaikille käyttäjille.
Teknisesti saavutettava sivusto tukee myös apuvälineiden käyttöä
Kuten muidenkin julkisten verkkopalvelujen, myös OmaKannan on täytettävä lain edellyttämät saavutettavuusvaatimukset. Vaatimuksissa otetaan huomioon sivuston tekninen toteutus, helppokäyttöisyys sekä sisältöjen selkeys ja ymmärrettävyys.
Tekninen saavutettavuus edellyttää, että kaikki ihmiset voivat käyttää palveluja – myös eri apuvälineitä hyödyntämällä.
– OmaKantaa on voitava käyttää esimerkiksi ruudunlukijaohjelmistoilla, jotta näkövammaisten asiointi palvelussa helpottuu. Sivuston pitää toimia myös pelkällä näppäimistöllä niin, ettei hiirtä tarvita. Huomioon on otettava myös sivuston ulkoasu. Tekstin ja kuvien tulee erottua riittävästi taustastaan, jolloin havainnointi on mahdollisimman helppoa, liiketoiminnan asiantuntija Mari Holmroos Kannasta avaa.
Kognitiivinen saavutettavuus edellyttää ymmärrettävyyttä
Sivuston on oltava myös kognitiivisesti saavutettava. Se tarkoittaa, että OmaKannan verkkopalvelua on mahdollisimman helppo käyttää ja sieltä löytyvää tietoa helppo ymmärtää myös ihmisten, joilla on kognitiivisia haasteita: vaikeuksia oppimisessa, muistamisessa ja hahmottamisessa. Myös sivuston kielen on oltava erittäin selkeää.
– Kognitiivisen saavutettavuuden edistämiseksi olemme tehneet tosi paljon selvitystyötä siitä, mitä käyttäjät ajattelevat nykyisestä palvelusta ja mitä toiveita heillä on. Tämä kaikki otetaan huomioon nyt OmaKannan uudistuksessa, Holmroos kertoo.
Saavutettavuus huomioon jo suunnitteluvaiheessa
OmaKannan kehittäjät ovat perehtyneet hyvin saavutettavuusvaatimuksiin, ja uudistuksessa on hyödynnetty myös ulkopuolista saavutettavuusasiantuntijaa.
– Meillä on oma käytettävyys- ja saavutettavuusyksikkö, ja teemme tätä työtä koko tiimin voimin, IT-asiantuntija Antti Töyry Kannasta toteaa.
– Saavutettavuuden uudistaminen on edellyttänyt paljon koulutusta. Teemme yhteistyötä myös muiden viranomaisten kanssa, Holmroos lisää.
Töyryn mukaan tekninen saavutettavuus pyritään huomioimaan mahdollisimman hyvin jo OmaKannan uudistuksen suunnitteluvaiheessa. Palvelun kieliasua arvioi kielenhuoltaja, ja käyttäjätestausten avulla pyritään tunnistamaan esimerkiksi vaikeat termit. Uudistuksen edetessä käyttäjätestauksia tehdään lisää.
– Olin havainnoimassa OmaKannan kognitiivisen saavutettavuuden testauksia, ja saimme todella hyvää palautetta selkeästä kielestä. Se on hieno palkkio tehdystä työstä, Töyry kiittelee.
Kognitiivisen saavutettavuuden testauksissa saimme todella hyvää palautetta selkeästä kielestä.
Palaute on uuden OmaKannan kehittämisessä erittäin tärkeää. Töyry ja Holmroos haluavat rohkaista käyttäjiä kertomaan mielipiteensä, koska sen avulla palvelua saadaan parhaiten kehitettyä ja vietyä eteenpäin.