Sisältöjulkaisija

Kanta-palvelujen kehittämisen painopisteet vuonna 2025: yhteistyöllä kohti sujuvampaa tiedonhallintaa

Blogi - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 11.2.2025 Kaikki blogit

Kanta on jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus. Tänä vuonna uudistamme palvelujen teknologista pohjaa, kehitämme uusia tietosisältöjä käytössä oleviin palveluihin ja laajennamme palvelutarjontaamme. Mitä kaikkea otamme huomioon, kun kehitämme Kantaa?

Pirjo Vuorikallas

Pirjo Vuorikallas

Kanta-palvelut ovat keskeinen osa Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalista infrastruktuuria. Sote-toimialalla siirtyminen digitaalisiin palveluprosesseihin, tiedolla johtaminen ja automatisointi ovat laajasti koko toimialaa koskeva ajankohtainen ilmiö. Kansallisilla tiedonhallinnan digitaalisilla ratkaisuilla mahdollistetaan tiedon liikkuvuus ilman monia päällekkäisiä integraatioita. Kanta on kansallinen sote-tiedonhallinnan kivijalka, jonka päälle paikalliset ratkaisut rakentuvat.

Kansallisessa kehittämisessä otamme huomioon kaikki sote-toimialan toimijat ja tarpeet, kuten esimerkiksi

  • julkiset ja yksityiset sote-organisaatiot, niiden toimintamallit ja tiedolla johtamisen tarpeet
  • sote-ammattilaisten tarpeet, eli eri ammattiryhmät sosiaalihuollossa, terveydenhuollossa ja apteekeissa
  • kansallinen tutkimus- ja tilastointitoiminta
  • muuttuva EU-tason sääntely ja tiedon liikkuvuus Euroopassa
  • kansalaisten hyvinvoinnin tukeminen 
  • tietojen turvallisuus ja saatavuus.

Koska tarpeita ja toimijoita on näinkin paljon, ei riitä, että Kanta-palveluja kehitetään yksin Kelassa ja THL:ssa. Jotta Kannan kansalliset ratkaisut tukevat paikallisesti soten toimintaprosesseja, on etenkin toteutusten suunnitteluvaiheessa tehtävä tiivistä yhteistyötä usean eri tahon kanssa.

Tänä vuonna haluamme saamamme palautteen pohjalta vahvistaa suunnittelu- ja kehittämisvaiheen yhteistyötä eri asiakas- ja sidosryhmien kanssa entisestään, jotta kansalliset ratkaisut nivoutuisivat parhaalla tavalla paikallisiin ratkaisuihin ja hyvinvointialueiden toimintamalleihin. 

Vuonna 2025 kansallista suunnittelua ja määrittelyjä tehdään erityisesti seuraaviin kehityskohteisiin:

  • Kanta-lääkityslistan 3. vaihe: lääkityslista hoidon rajapintoihin
  • hyvinvointisovellusten rajapinta potilastietoihin: puolesta asiointi
  • tiedonsaantioikeus sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen välillä
  • toimintakykytiedot: suunnitellaan sote-yhteiset toimintakyvyn tietorakenteet
  • tietojen välittäminen soten ulkopuolelle: kysely- ja välityspalvelun jatkokehittämisen suunnittelu.

Näiden suunnitteluvaiheessa olevien kehityskohteiden lisäksi panostamme asiakkaiden toiveesta yhä vahvemmin teknisten rajapintojen kehittämiseen. Jatkossa uudet tietosisällöt tehdään pääsääntöisesti kansainvälistä HL7 FHIR -standardia hyödyntäen. Uudistuvien Kanta-rajapintojen avulla asiakas- ja potilastietojärjestelmätoimittajien on helpompi jatkokehittää omia järjestelmiään Kanta-tiedon näyttämisessä. Sote-toimija: muista siis edellyttää omalta toimittajaltasi uusimpien kansallisten rajapintojen hyödyntämistä.

Kehityskohteistamme löydät tarkempaa tietoa kanta.fi-verkkopalvelusta. Kerromme siellä myös yhteistyön paikoista. Tänä vuonna toivon näkeväni yhä useamman teistä tilaisuuksissamme, osallistuvan tulevien suunnitelmiemme kommentointiin tai nykäisevän minua hihasta törmätessämme! Kantaa tehdään koko Suomea varten. 

Pirjo Vuorikallas
Kehityspäällikkö
Kanta-palvelut, Kela 

Lue lisää