Sisältöjulkaisija

Kanta-palvelujen käyttöönottojen painopisteet 2025: mitä hyvinvointialueiden ja yksityisten sote-toimijoiden kannattaa tietää

Blogi - Järjestelmäkehittäjät Kirjoitettu 27.1.2025 Kaikki blogit

Julkaisimme ennen vuodenvaihdetta jälleen Kanta-palvelujen painopisteet tulevalle vuodelle. Painopisteiden avulla pyrimme viestimään sote-kentälle, mitkä Kanta-palvelujen toiminnallisuudet ovat tärkeimmät uuskehittämisen sekä käyttöönottojen näkökulmasta vuonna 2025.

Outi Lehtokari

Outi Lehtokari

Käyttöönottojen painopisteet ovat Kanta-palvelujen valmiita toiminnallisuuksia, jotka tulisi viimeistään nyt tilata ja toteuttaa sote-organisaatiossa käytössä oleviin järjestelmiin sekä suunnitella niiden käyttöönottoaikataulu lainsäädännön vaatimassa aikarajassa.

Käyttöönoton painopisteeksi voi päätyä uusi käyttöönotettavaksi valmistunut toiminnallisuus tai vanha, jo pitempään listoilla roikkunut toiminnallisuus, jota ei ole vielä otettu riittävän kattavasti sote-kentällä käyttöön.

Vuoden 2025 käyttöönottojen painopisteet Kanta-palveluissa keskittyvät erityisesti hoidon jatkuvuuden tukemiseen, tiedonkulun parantamiseen ja kansallisen tietopohjan vahvistamiseen.  

Enemmän hyötyä irti Kanta-palveluista 

Kanta-palveluissa on valmistunut viime vuosina paljon toiminnallisuuksia, jotka ovat valmiina käyttöönotettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollossa, sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Kansallisen kehittämisen hyöty realisoituu kuitenkin vasta silloin, kun toiminnallisuudet ovat kattavasti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käytössä. Kun Kannan toiminnallisuudet otetaan joka puolella käyttöön mahdollisimman samanaikaisesti, parannetaan asiakas- ja potilastiedon liikkumista sekä lisätään tiedon hyödyntämismahdollisuuksia.  

Kun esimerkiksi keskeiset terveystiedot, kuten diagnoosit, lääkemääräyksen annosohje tai sosiaalihuollon asiakastiedot tallennetaan yhteisten kansallisten rakenteiden mukaan, kirjattujen tietojen laatu ja tietojen kansallinen yhteensopivuus paranevat. Tämän seurauksena tietoja pystytään huomattavasti paremmin hyödyntämään palvelujen toteuttamisessa. Tiedon käyttö helpottuu myös tietojohtamisen sekä tutkimuksen näkökulmasta. Yhdenmukaiset tiedot tukevat päätöksentekoa ja palvelujen kehittämistä koko sosiaali- ja terveydenhuollon kentällä.  

Apua omaan suunnitteluun 

Toivomme, että Kannan vuosittaiset käyttöönottojen painopisteet auttavat hyvinvointialueita tunnistamaan paremmin käytössä oleviin järjestelmiin tilattavat ominaisuudet sekä varautumaan käyttöönottoihin ajoissa taloudellisesti ja aikataulullisesti. 

Uusien Kanta-palvelujen toiminnallisuuksien käyttöönotto edellyttää usein toimintatapojen muutosta ja uuden opettelua. Vuonna 2025 kansallisesti yhtenäisiksi muuttuvat terveydenhuollon ajanvaraus ja hoidon tarpeen arvio. Kanta-palvelujen ostopalveluvaltuutusta hyödynnetään jo ostopalvelutilanteiden tukena monella hyvinvointialueella, mutta sosiaalihuollossa vastaavan rekisterinkäyttöoikeuden käyttöönotot ovat vielä toteutumatta. Ostopalveluvaltuutuksen ja rekisterinkäyttöoikeuden avulla potilas- ja asiakastiedot saadaan liikkumaan Kanta-palvelujen kautta tuottajalta järjestäjälle. 

Sote-ammattilaiset tarvitsevat perehdytystä ja koulutusta uusiin Kanta-palvelujen toiminnallisuuksiin. Koulutuksiin osallistuminen voi olla haastavaa, erityisesti kiireisessä terveydenhuollon ympäristössä. Siksi käyttöönotot kannattaa suunnitella ajoissa. Me Kanta-palveluissa tuemme henkilöstön kouluttamista verkkokoulujen ja erilaisten infotilaisuuksien avulla. Niiden sisältöjä voi käyttää apuna uusien asioiden jalkauttamisessa omaan organisaatioon. 

Lakisääteisten aikarajojen noudattaminen 

Kanta-palvelujen toiminnallisuuksien käyttöönotot ovat usein laissa säädeltyjä - erityisesti asiakastietolaki määrittää, missä aikataulussa asioiden pitäisi tapahtua. Monissa painopisteiden mukaisessa toiminnallisuudessa lakisääteinen sosiaali- ja terveydenhuollon käyttöönoton takaraja on lähestymässä ja joissakin se on jopa päättynyt. 

Lopuksi vielä pähkinänkuoressa asiat, joita vuoden 2025 käyttöönottojen painopisteillä edistetään: 

  • potilaan lääkitystietojen hallinnan parantumista reseptien rakenteisen annostuksen avulla 
  • sosiaalihuollon asiakkaan tietojen liikkumista eri sosiaalihuollon palvelunantajien välillä ja sosiaalihuollon asiakastietojen parempaa hyödynnettävyyttä rakenteisen kirjaamisen avulla 
  • terveydenhuollon asiakkaan tietojen löytymistä ja käytettävyyden parantumista keskeisten terveystietojen yhteenvetojen avulla 
  • terveyspalvelujen jatkuvuuden tukemista terveydenhuollon ajanvarauksen ja hoidon tarpeen arvio –asiakirjan avulla 
  • ostopalvelutilanteissa asiakas- ja potilastietojen liikkumista palvelun tuottajan ja palvelun järjestäjän välillä 
  • yksityisen sektorin vahvempaa näkyvyyttä asiakkaan palvelujen kokonaisuudessa, kun myös yksityisen sektorin toteuttamien sosiaali- ja terveyspalvelujen tiedot mukaan lukien kuvantamistutkimusten kuvat tallennetaan Kantaan 

Kanta on kehittyvä ja uudistuva palvelu, jonka hyödyt realisoituvat vasta käyttöönottojen myötä. Uusia toiminnallisuuksia on tulossa myös tuleville vuosille, joten kannattaa pysyä mukana vauhdissa ja tarkistaa oman organisaation tilanne suhteessa painopisteisiin vuosittain.

Outi Lehtokari
Palvelutoiminnan päällikkö
Kanta-palvelut, Kela

Lue lisää