Artikkelit
4.2.2025
Artikkeli - Kansalaiset
Kanta tarjoaa ainutlaatuista tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimukselle
Kannan tietoaineistot ovat merkittävä tutkimuslähde. Niiden ansiosta voidaan tehdä kattavia ja ajantasaisia analyyseja esimerkiksi reseptien ja lääkkeiden käytöstä.
8.1.2025
Artikkeli - Ammattilaiset
Kanta parantaa tiedonkulkua sosiaalihuollossa
Pohjois-Pohjanmaa oli ensimmäinen hyvinvointialue, jolla sosiaalipalvelujen tiedot näkyivät asiakkaille OmaKannassa. Muutos helpottaa ammattilaisen työtä ja vahvistaa luottamusta asiakkaiden ja sosiaalihuollon välillä.
2.12.2024
Artikkeli - Ammattilaiset
Kanta on päivittäisessä käytössä sosiaalialan yrityksessä – lue vinkit käyttöönottoon
Päijät-Hämeen Myllyhoitoklinikka ei aikaillut Kanta-palvelujen käytön aloittamisen kanssa. Nyt Kanta on tärkeä työväline, joka on tuonut selkeyttä kirjaamiseen ja parantanut tiedonkulkua.
14.11.2024
Artikkeli - Kansalaiset
Sähköinen resepti helpottaa arkea ja tuo turvaa
Apteekit saavat Kannasta ajantasaisen tiedon asiakkaan voimassa olevista resepteistä, sillä kaikki reseptit määrätään Suomessa sähköisesti. Sähköinen resepti nopeuttaa apteekkiasiointia ja parantaa potilasturvallisuutta.
22.10.2024
Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Uuden rajapinnan avulla Kannan potilastiedot saadaan hyvinvointisovelluksiin
Tulevaisuudessa kansalaiset pääsevät käsiksi Kantaan tallennettuihin potilastietoihinsa OmaKannan lisäksi myös muiden sovellusten kautta. Tämä on mahdollista hyvinvointisovellusten rajapinnan avulla. Ensimmäisenä uutta toiminnallisuutta aikovat hyödyntää Kannan pilottikumppanit Atostek ja Sensotrend.
2.10.2024
Artikkeli - Ammattilaiset
Kanta kokoaa terveydenhuollon ajanvaraustiedot yhteen
Asiakkaat pääsevät jatkossa näkemään omat ajanvarauksensa Kanta-palvelujen kautta, ja ajanvaraustiedot näkyvät kattavammin myös asiakasta hoitaville sote-ammattilaisille. Tavoitteena on, että kansallinen kehittäminen tukee paikallisen tason tekemistä terveydenhuollossa. Siksi uudistusta tehdään yhteistyössä pilottikumppanien kanssa.
18.9.2024
Artikkeli - Kansalaiset
Kanta on tärkeä työkalu pitkäaikaissairaiden hoidossa ja liikkuvan lääkärin työssä
Kanta-palveluista saatava tieto auttaa lääkäriä muodostamaan kokonaiskuvan potilaasta, mistä on hyötyä erityisesti pitkäaikaissairaiden kuten diabeetikoiden hoidossa. Diabeteslääkäri Atte Vadén tarvitsee Kantaa työssään päivittäin.
7.6.2024
Artikkeli - Kansalaiset
Kannan avulla suomalaisten terveystiedot liikkuvat tarvittaessa muualle Eurooppaan – hyötyjä sekä kansalaisille että terveydenhuollon ammattilaisille
Euroopan unionin tavoitteena on, että kansalaisten terveystietoja voidaan muutaman vuoden kuluttua välittää kaikkialla EU:ssa sähköisesti, nopeasti ja turvallisesti maasta toiseen. Suomessa Kanta-palvelut tarjoavat rajapinnat, joiden avulla tiedot liikkuvat Eurooppaan.
21.5.2024
Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Kanta-lääkityslista kerää tiedot potilaan lääkityksestä yhteen selkeässä muodossa
Kanta-lääkityslista näyttää tulevaisuudessa potilaan ajantasaiset ja yhdenmukaiset lääkitystiedot kaikille hänen lääkehoitoonsa osallistuville. Vaiheittain käyttöön otettava lääkityslista tehdään yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden, apteekkien, järjestelmätoimittajien sekä potilasjärjestöjen kanssa.
2.5.2024
Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Hakumäärien kasvu kertoo: Kanta on tärkeä tietolähde sote-ammattilaisen työssä
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset hakevat potilastietoa Kanta-palveluista virka-aikana keskimäärin kuusi kertaa sekunnissa. Mitä tietoa Kannasta haetaan, ja mitä hyötyä siitä on ammattilaisille?
24.4.2024
Artikkeli
Uudistimme asiointiohjeet – ohjaavat entistä selkeämmin OmaKannan käytössä
Erilaiset OmaKanta-asiointiin ja ohjeisiin liittyvät sivut ovat kanta.fin luetuinta sisältöä. Nyt ne ovat kokeneet muodonmuutoksen. Lopputuloksen kannalta asiakkaidemme näkemyksillä on ollut suuri merkitys.
23.4.2024
Artikkeli - Kansalaiset
Mitä saavutettavuus tarkoittaa OmaKannassa?
OmaKanta uudistuu vaiheittain. Jatkossa se on entistä selkeämpi, helppokäyttöisempi ja saavutettavampi.
7.12.2023
Artikkeli - Ammattilaiset
Sähköinen ensihoitokertomus voi pelastaa henkiä
Kannan sähköisen ensihoitokertomuksen avulla tieto liikkuu ensihoidon ja sairaalan välillä. Pilotointiin osallistuneen ensihoitolääkärin mukaan se on sujuvoittanut ensihoidon työtä.
1.12.2023
Artikkeli - Kansalaiset
Sosiaalipalvelujen asiakastiedot alkavat näkyä OmaKannassa – mitä se tarkoittaa?
Jokaisella kansalaisella näkyy nyt OmaKannassa osio: Sosiaalipalvelujen tiedot. Eri hyvinvointialueilla ja yksityisissä sosiaalipalveluissa kirjattuja asiakastietoja voi vähitellen lukea OmaKannasta.
10.11.2023
Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Keskeisten terveystietojen yhteenvedot hyötykäyttöön
Keskeisten terveystietojen yhteenvedot helpottavat tiedon löytämistä Kannasta. Jotta Kannasta saadaan täysi hyöty irti, potilastietojärjestelmiin täytyy toteuttaa myös yhteenvetojen hyödyntäminen.
27.10.2023
Artikkeli
Näin pyydät reseptin uusimista OmaKannan uudessa verkkopalvelussa
OmaKanta uudistuu vaiheittain syksystä 2023 alkaen. Ensimmäisenä uudessa OmaKannassa voi kokeilla asiointia Reseptit-osiossa.
26.10.2023
Artikkeli - Kansalaiset
Haemme kansalaisjärjestöjä kehittämään entistä parempia Kanta-palveluja – tule mukaan ja vaikuta!
Kehitämme Kanta-palveluja tiiviissä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa. Järjestöt edustavat laajasti kansalaisia eri näkökulmista. Haku Kanta-järjestöpaneeliin kaudelle 2024–2025 on käynnissä.
25.10.2023
Artikkeli - Ammattilaiset
Kannasta suun ja silmien kuvat ovat kaikkien hoitoon osallistuvien käytettävissä
Kantaan voi ensi vuodesta alkaen tallentaa ensimmäisiä silmän kuvia ja kaikki suun kuvantamistutkimukset. Kuvien arkistointi helpottaa hyvinvointialueiden ja yksityisen terveydenhuollon yhteistyötä.
12.10.2023
Artikkeli - Kansalaiset
Näin tieto liikkuu Kannassa
Potilastiedot tallentuvat Kantaan sellaisena kuin terveydenhuollon ammattilainen ne potilastietojärjestelmään kirjaa. Jokainen kansalainen voi katsoa omia tietojaan OmaKannasta.
7.9.2023
Artikkeli - Ammattilaiset
Sujuvuutta sosiaalihuollon asiakastyöhön yhdenmukaisella kirjaamisella
Sosiaalihuolto siirtyy vähitellen kirjaamaan asiakastietoa rakenteisesti. Rakenteisesti kirjattu tieto on yhdenmukaista ja sitä on mahdollista näyttää asiakkaalle OmaKannassa.