Virheellisen tiedon korjaaminen

Virheellisen tiedon korjaaminen

Jos asiakkaan tiedot eivät näy OmaKannassa tai tiedoissa on virhe, selvitetään asia sosiaali- ja terveydenhuollossa.

OmaKanta näyttää tiedot siinä muodossa, jossa ammattilainen on ne sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjannut. Siksi virheelliset tiedot korjataan aina siinä yksikössä, joka kirjauksen on tehnyt. Älä siis ohjaa asiakasta ottamaan yhteyttä Kanta-palveluihin.

Lue ohjeet, miten toimia, kun

Jos asiakkaan tiedoissa OmaKannassa on virhe

Korjaa tai mitätöi virheellinen tieto asiakas- tai potilastietojärjestelmässäsi. Järjestelmästä korjattu tieto tallentuu Kantaan, jolloin se näkyy myös asiakkaalle OmaKannassa. 

Sivun alaosasta löydät ohjeen, miten toimia, jos et saa korjattua virheellistä tietoa. 

Jos tieto ei löydy OmaKannasta

Varmista asiakkaalta

Varmista ensin asiakkaalta, etsiikö hän tietoa oikein OmaKannasta: 

  1. Oikean henkilön tiedoista, joko omistaan tai sen henkilön, jonka puolesta hän asioi.    
  2. Oikeasta osiosta. Tiedon pitäisi löytyä ainakin Terveystiedot tai Sosiaalipalvelujen tiedot -osiosta.  

Selvitä organisaation sisäisesti

Selvitä tämän jälkeen, onko syy tietojen näkymättömyyteen organisaatiosi tallennuskäytännöissä:

  1. Tallentaako organisaatiosi Kantaan asiakkaan etsimää tietoa. 
    • Kaikilla potilastietojärjestelmillä ole vielä mahdollista tallentaa Kantaan kaikkea tietoa, esimerkiksi tiettyä todistusta tai kuvantamistutkimuksia.
    • Kaikkia sosiaalipalveluissa syntyviä tietoja ei vielä tallenneta Kantaan.
  2. Onko kyseisten tietojen näyttämistä OmaKannassa viivästetty.
  3. Jos et ole varma, onko tieto tallentunut Kantaan, pyydä apua organisaatiosi Kanta-arkistonhoitajalta. Hän voi tarkastaa asian Arkistonhoitajan käyttöliittymällä

Varmista, onko tiedot kirjattu oikein:

  1. Tarkista, että kaikki tiedot on kirjattu ohjeiden mukaisesti asiakas- tai potilastietojärjestelmään. 
  2. Korjaa tai mitätöi virheellinen tieto järjestelmässä. Järjestelmästä korjattu tieto tallentuu Kantaan, jolloin se näkyy myös asiakkaalle OmaKannassa.

Mitä teen, jos virheellisen tiedon korjaaminen ei onnistu?

Pyydä apua, jos et saa itse korjattua virheellistä tietoa tai tieto ei korjauksesta huolimatta näy asiakkaalle OmaKannassa: 

  1. Ota yhteyttä organisaatiosi IT-tukeen tai muuhun tahoon, joka organisaatiossasi auttaa virhetilanteiden selvittämisessä. 
  2. Jos virheellistä tietoa ei saada korjattua, organisaatiosi Kanta-arkistonhoitaja voi mitätöidä asiakirjan Kannasta Arkistonhoitajan käyttöliittymän avulla.
  3. Jos syytä tietojen virheelliseen näkymiseen ei saada selvitettyä organisaation sisäisesti, kannattaa organisaation ottaa yhteyttä järjestelmäntoimittajaansa. Järjestelmätoimittaja auttaa asian selvittämisessä ja tekee tarvittaessa häiriöilmoituksen Kanta-palveluille.
     
Sivua päivitetty 13.11.2023