STM ja THL: Lähivuosien tiedonhallinnan kehittäminen tähtää Kanta-palvelujen laajempaan hyödyntämiseen
Kanta-palvelut on kansallinen tietovaranto päivittäisen hoidon ja palvelujen tukena, mutta yhä enemmän myös tiedolla johtamisen ja tutkimuksen tietolähde. Kehittämisen tavoite on sote-tietojen sujuvampi hyödyntäminen sekä päivittäisessä työssä että palvelujärjestelmän parantamisessa.
Kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kokonaisuus koostuu Kanta-palveluista ja muista ratkaisuista. Sote-integraation edistäminen, tietoon pohjaavan päätöksenteon tukeminen ja kansainvälistyvä tiedonhallinta ohjaavat Kanta-palvelujen kehittämistä tällä vuosikymmenellä.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa keskeistä on ratkaista palvelutarpeiden ennakointi, henkilöstön riittävyys ja kustannusten hallinta. Tiedonhallinta on keino luoda tietopohjaa päätösten tueksi. Täysimääräisesti hyödyt on ulosmitattavissa vain kansalliset palvelut käyttöönottamalla ja tietojen laadun yhteiskehittämisellä.
Hyötyjen realisoituminen edellyttää toimia kaikilta
Parin seuraavan vuoden aikana otetaan käyttöön sote-ammattilaisten työtä helpottavat toiminnallisuudet, kuten esimerkiksi tiedonsaantioikeus sosiaali- ja terveyspalvelujen välillä, sähköiset todistukset ja niiden välittäminen sekä terveydenhuollon ajanvaraukset.
– Kyse ei ole koskaan vain tietojärjestelmämuutoksesta, vaan toiminnan muutoksesta ja ammattilaisten työn helpottamisesta tiedonhallinnan avulla, korostaa erityisasiantuntija Anna Sandberg sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Käyttöönottojen suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa, jotta tilaukset järjestelmätoimittajille saadaan hyvissä ajoin ennen lakisääteisiä takarajoja ja sovittaminen muuhun järjestelmäkehittämiseen onnistuu. Myös käytettävyyteen tulisi kiinnittää huomioita entistä enemmän jo suunnitteluvaiheessa.
Yhteinen, pidemmän aikavälin tavoite syntyy arvottamalla vaihtoehtoisia kehittämiskohteita
– Sote-uudistusta tuetaan vahvistamalla hoidon ja palvelujen jatkuvuutta sekä toimialojen välistä tiedon liikkumista, sanoo johtava asiantuntija Päivi Achté Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta. Sote-yhteiset palvelut edellyttävät sujuvaa yhteistä tiedonhallintaa.
Selkeä, pitkäjänteinen näkymä sote-tiedonhallinnan kehittämiseksi on tärkeä, jotta toimijat voivat sitoutua kehittämiseen ja tavoiteltavat hyödyt myös realisoituvat ammattilaisten työssä. Mitä vahvemmin toimijat sitoutuvat pitkäjänteiseen kehittämiseen, sitä varmemmin ammattilaiset hyötyvät tiedonhallinnan ratkaisuista.
Hoidon ja palvelujen jatkuvuus edellyttää kattavampia kansallisia terveydenhuollon tietosisältöjä
Resurssien kutistuessa tiedonhallinnan tuottamat hyödyt on syytä ulosmitata mahdollisimman pian, painottaa Anna Sandberg.
Lähivuosina hyötyjä on saatavissa seuraavista kansallisesti priorisoiduista tietosisällöistä ja toiminnallisuuksista:
- Yksi yhteinen, kattava ja ajantasainen lista kaikista potilaalle määrätyistä lääkkeistä tehostaa lääkitysten hallintaa ja lisää potilasturvallisuutta.
- Todistusten ja lausuntojen tallentaminen Kantaan ja sähköinen välittäminen viranomaisille nopeuttaa päätöksentekoa.
- Sujuvampi tietojen hyödyntäminen toimialojen välillä tukee sote-palvelujen integraatiota.
- Sote-yhteinen toimintakykytieto tukee palvelujen vaikuttavuuden seurantaa ja asiakkaiden osallisuutta.
- Ajanvarausten hallinnointi helpottuu, kun ajanvaraustiedot ovat nähtävillä Kanta-palvelussa.
- Hoidon tarpeen arvioinnin tiedot ovat hyödynnettävissä hoitoprosessissa yli organisaatiorajojen.
- Seulontatutkimusten tulokset löytyvät kootusti Kanta-palvelusta.
Vähemmällä kirjaamisella enemmän hyötyjä
Tulevaisuudessa Kanta on yksi keskeinen tietolähde myös THL:n Kansallinen hyvinvoinnin sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietovarannossa eli hyte-sote-tietovarannossa. Kansallinen tietovaranto vastaa tiedolla johtamisen ja tutkimuksen tarpeisiin. Päällekkäinen kirjaaminen vähenee hyödynnettäessä kerran tallennettua tietoa järkevästi eri käyttötarpeisiin kansallisen tietovarannon avulla.
EU-maiden välinen terveystietojen hyödyntämismahdollisuus laajenee lähivuosina, sillä terveystietoja harmonisoimalla mahdollistetaan EU-maiden välinen tietojen liikkuminen. Kanta-palvelut on toiminnallinen pohja, jolla Suomessa toteutetaan uuden lainsäädännön vaatimukset. Kanta-palvelujen avulla järjestetään kansainvälinen terveystietojen vaihto kansalaisten liikkuessa eri maissa.
Sosiaalihuollon Kantaan liittyminen tukee sote-integraatiota ja vahvistaa tietopohjaa
Sosiaalihuollon Kantaan liittyminen on yksi tiedonhallinnan painopisteistä. Tiedon sujuva liikkuminen on olennaista koko palvelujärjestelmälle, kun sosiaalihuollon tiedot saadaan täysimittaisesti Kanta-palveluihin. Kanta-palvelujen avulla tarpeellinen tieto saadaan kulkemaan sosiaalihuollon palveluiden ja terveydenhuollon välillä.
Kansallisesti yhtenäistä tietoa sosiaalipalvelujen käytöstä on jo nyt saatavilla esimerkiksi sosiaalihuollon seurantarekisterin kautta. Seurantarekisterin kehittämispolussa kuvataan rekisterin tulevaa kehitystä ja laajenevia tietosisältöjä.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa keskeistä on ratkaista palvelutarpeiden ennakointi, henkilöstön riittävyys ja kustannusten hallinta. Tiedonhallinta on keino luoda tietopohjaa päätösten tueksi. Täysimääräisesti hyödyt on ulosmitattavissa vain kansalliset palvelut käyttöönottamalla ja tietojen laadun yhteiskehittämisellä.
Lisätietoja
Kehittämisen tiekartassa ja painopisteissä kuvataan lähivuosina Kantaan tulevat uudet tietosisällöt ja toiminnallisuudet.
- Tutustu tiekarttaan sivulla Kehittämisen painopisteet
- Sosiaalihuollon asiakastietovaranto
- Sosiaalihuollon seurantarekisterin kehittäminen - rekisteriuudistus (thl.fi)
- Kanta-palvelut ja käyttöönotot
- Kanta-palvelujen julkaisuaikataulu sisältää lainsäädännön vaatimusten mukaiset toiminnallisuuksien kehittämisaikataulut Kanta-palveluissa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille asetetut käyttöönottojen takarajat: Julkaisuaikataulu
Päivi Achte
Johtava asiantuntija
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
etunimi.sukunimi(at)thl.fi
Anna Sandberg
Erityisasiantuntija
Sosiaali- ja terveysministeriö
etunimi.sukunimi(at)gov.fi