Sisältöjulkaisija

Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – uusin huijaus uhkaa ulosotolla

Tiedote Kirjoitettu 14.10.2024 Kaikki tiedotteet

OmaKannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään maksamaan erääntynyt lasku. Viesteissä ohjataan asiakkaita sivustolle, jossa rikolliset kalastelevat pankkitunnuksia ja henkilötietoja.

Rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja viesteillä, jotka ohjaavat rikollisten verkkosivustoille. 

– Valitettavasti OmaKannan nimissä on jälleen liikkeellä runsaasti huijausviestejä, joiden kanssa on tärkeää olla tarkkana. Myös läheisiä kannattaa varoittaa, OmaKannan asiakkuusvastaava Mirva Nättiaho-Rönnholm kertoo. 

Uusimmassa huijaustyypissä pyydetään maksamaan erääntynyt lasku OmaKannassa. Viestissä uhataan ulosotolla, jos laskua ei makseta.

– Emme koskaan lähetä laskuja yksityishenkilöille, eikä OmaKannasta voi ylipäätään voi katsoa laskujaan. Emme myöskään kysy henkilötietoja sähköpostilla tai tekstiviestillä, Nättiaho-Rönnholm jatkaa. 

OmaKantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa www.kanta.fi. Osoitteen voi tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin, jolloin turvallinen kirjautuminen käy nopeasti.

Huijaukset muuttavat muotoaan

Huijausviestit muuttavat jatkuvasti muotoaan. On syytä olla varuillaan aina, kun vastaan tulee yhteydenotto, jossa pyydetään antamaan tietoja tai kirjautumaan linkin kautta.

Tuoreimpien huijausviestien lähettäjinä on nähty ainakin KANTA 0Y ja 0MAKANTA 0Y. O-kirjaimet ovat vaihdettu 0-numeroon. Tämä jää helposti huomaamatta, ja rikollisten tavoitteena on näin naamioida viesti luotettavan tahon lähettämäksi.

– Viestin luotettavuus on aina syytä varmistaa ennen kuin reagoi viestiin. Jos ei ole varma viestin lähettäjästä ja tarkoitusperästä, omia henkilö- tai pankkitunnuksia ei koskaan kannata lähettää tai syöttää linkin kautta avautuville sivustoille, Nättiaho-Rönnholm muistuttaa. 

Toimi näin, jos olet joutunut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi

Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:

  • Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.
  • Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.
  • Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
  • Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin: Henkilötietojani on viety tai vuotanut - Suomi.fi
  • Jos saat OmaKannan nimissä uudenlaisen epäilyttävän viestin, ilmoita siitä osoitteeseen tekninentuki@kanta.fi.

Lue lisää