SHA-Chatbot-upotus

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon toiminnallisuudet

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon toiminnallisuudet

Sosiaalihuollon palvelunantajien kannattaa hyödyntää Sosiaalihuollon asiakastietovarannon uusimpia toimintoja, jotta lain vaatimukset täyttyvät ja Kannasta saadaan kaikki hyöty irti.

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon toiminnallisuuksia on tähän asti otettu käyttöön vaiheittain. Jatkossa kaikilla sosiaalihuollon toimijoilla on oltava käytössään toiminnallisuudet, jotka täyttävät asiakastietolain liittymisvelvoitteen vaatimukset. Ne on oltava käytössä viimeistään 1.9.2026.

Tietoa palvelun toiminnallisuuksista

Tällä sivulla on kuvattu keskeiset toiminnot, joita liittymisvelvoitteen vaatimukset täyttävän asiakastietojärjestelmän on tuettava. Tarkempaa tietoa tietojärjestelmäprofiileista löydät Kanta-palvelujen käsikirjasta sosiaalihuollon toimijoille (yhteistyotilat.fi).

Lisäksi voit lukea omilta sivuiltaan lisää sosiaalihuollon rekisterinkäyttöoikeudesta ja sosiaalihuollon vanhoista asiakastiedoista.

Liittymisvelvoitteen mukaisella tietojärjestelmällä on mahdollista luovuttaa sosiaalihuollon asiakastietoja eri sosiaalihuollon toimijoiden välillä. 

Toimintojen avulla ammattilainen voi tallentaa tiedon asiakkaalle annetusta Kanta-informoinnista asiakastietojärjestelmäänsä, josta se tallentuu Kantaan. Lisäksi hän voi asiakkaan pyynnöstä tallentaa sosiaalihuollon tietojen luovutusluvan tai -kieltoja sekä muokata niitä. 
Lisäksi ammattilainen voi hakea Kannasta toisen sosiaalihuollon toimijan tallentamia asiakastietoja.

Lue lisää

Rakenteiset asiakirjat noudattavat yhtenäisiä sosiaalihuollon asiakirjarakenteita, jotka on julkaistu THL:n Sosmeta-palvelussa. Kun asiakirjat tallennetaan rakenteisesti, on asiakastyössä kirjattua asiakastietoa ja asiakirjasisältöjä mahdollista hyödyntää paremmin eri tietojärjestelmillä.

Lisäksi rakenteiset asiakirjat tukevat tiedon hyödyntämistä johtamisessa ja palvelujen kehittämisessä.

Rakenteiset asiakirjat tallentuvat Kantaan aina myös sellaisessa muodossa, joka voidaan näyttää asiakkaalle OmaKannassa tai tulostaa asiakkaalle paperisena.

Lue lisää

Yhteisen asian avulla samoja asiakasasiakirjoja voidaan tallentaa useammalle samaan asiaan kuuluvalle henkilölle. Ammattilainen harkitsee, milloin kyseessä on asiakkaille yhteinen asia. Se voi olla tarpeen, kun käsitellään esimerkiksi perheenjäsenten tuen tarvetta.

Kantaan tallennetut asiakirjat allekirjoitetaan aina sähköisesti joko järjestelmäallekirjoituksella tai ammattihenkilön sähköisellä allekirjoituksella. Näin todennetaan allekirjoituksen tekijä ja varmistetaan, että allekirjoitettu aineisto, esimerkiksi tallennettava asiakirja, säilyy muuttumattomana.

Ammattihenkilön sähköisellä allekirjoituksella on allekirjoitettava ne sosiaalihuollon asiakirjat, joilla puututaan merkittävällä tavalla asiakkaan perusoikeuksiin tai joilla on erityistä merkitystä asiakkaan oikeusturvan kannalta. Tällaisia asiakirjoja ovat kaikki päätökset ja lausunnot sekä muutamat muut yksittäiset asiakirjat. 

Lue lisää

Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon voidaan tallentaa turvakiellon alaisia tietoja. Näitä ovat sellaiset kotikunta-, osoite- ja muut henkilön olinpaikan ilmaisevat tiedot, joiden haltijalla on voimassa oleva turvakielto.

Asiakastietojärjestelmään tai Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon tallennettuja turvakiellon alaisia tietoja saavat käsitellä ainoastaan ne ammattilaiset, joilla on käyttöoikeus niiden käsittelyyn. 

Näin aloitat uusien toiminnallisuuksien käytön

Jos organisaatiosi ei ole vielä liittynyt Kanta-palveluihin, tutustu Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönoton ohjeeseen ja ota palvelu käyttöön. 

Toimi näin, jos olet jo liittynyt Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon ja haluat laajentaa palvelun käyttöä uusiin toimintoihin:

Ota yhteyttä järjestelmätoimittajaasi ja varmista, että haluamasi toiminnot voidaan ottaa käyttöön asiakastietojärjestelmässäsi.

Ilmoittaudu käytön laajentamiseen, jotta saat Kelalta tukea ja ohjausta.

Suunnittele toiminnallisuuksien käyttöönotto. Voit hyödyntää suunnittelussa ja etenemisen seurannassa käyttöönoton tehtävätaulukon välilehteä 1.

Perehdytä henkilöstö, jos toimintatapoihin tulee oleellisia muutoksia.

Tee käyttöönottokoe yhdessä tietojärjestelmätoimittajasi kanssa, jos asiakastietojärjestelmään tehdään muutoksia. Kokeessa tehdään testitapaus ennalta sovittuna ajankohtana. 

Lähetä raportti onnistuneesta käyttöönottokokeesta Kelaan.

Käyttö laajenee, kun järjestelmiä kehitetään

Sosiaalihuolto voi laajentaa Kanta-palvelujen käyttöä sitä mukaa, kun uusia tietosisältöjä ja toiminnallisuuksia tulee järjestelmissä käyttöönotettaviksi. Palvelunantajan kannattaa tiedustella tietojärjestelmätoimittajaan, milloin uudet toiminnallisuudet ovat käytettävissä kyseisessä asiakastietojärjestelmässä. 

Lisätietoa kehittämisen aikatauluista löytyy Kanta-palvelujen julkaisuaikataulusta. Lisäksi siellä kerrotaan laissa määritellyt takarajat, joihin mennessä sosiaali- ja terveydenhuollon täytyy ottaa uudet toiminnot käyttöön.

Sivua päivitetty 18.9.2024