Ajankohtaista
25.3.2025
Tiedote - Ammattilaiset
STM ja THL: Lähivuosien tiedonhallinnan kehittäminen tähtää Kanta-palvelujen laajempaan hyödyntämiseen
Kanta-palvelut on kansallinen tietovaranto päivittäisen hoidon ja palvelujen tukena, mutta yhä enemmän myös tiedolla johtamisen ja tutkimuksen tietolähde. Kehittämisen tavoite on sote-tietojen sujuvampi hyödyntäminen sekä päivittäisessä työssä että palvelujärjestelmän parantamisessa.
24.3.2025
Häiriötiedote - Kansalaiset
OmaKannan hyvinvointitiedoissa havaittu häiriö on päättynyt
24.3.2025
Häiriötiedote
OmaKannan hyvinvointitiedoissa on havaittu häiriö
14.3.2025
Tiedote
Kanta.fi-sivuston ulkoasu uudistuu 22.3. – OmaKantaan kirjautuminen pysyy ennallaan
Kanta.fin ulkoasu muuttuu 22.3. Verkkosivuston värit ja fontit muuttuvat, mutta OmaKantaan kirjautuminen pysyy ennallaan.
4.3.2025
Häiriötiedote - Ammattilaiset
Suorakorvaustietojen kyselypalvelussa ja Lääkeosto- ja tilitystietojen vastaanottopalvelussa havaittu häiriö on päättynyt
4.3.2025
Häiriötiedote - Ammattilaiset
Lääkeosto- ja tilitystietojen vastaanottopalvelussa on havaittu häiriö
4.3.2025
Häiriötiedote - Ammattilaiset
Suorakorvaustietojen kyselypalvelussa on havaittu häiriö
27.2.2025
Häiriötiedote - Ammattilaiset
Kelaimessa havaittu häiriö on päättynyt
27.2.2025
Häiriötiedote - Ammattilaiset
Kelaimessa on havaittu häiriö
25.2.2025
Tiedote - Järjestelmäkehittäjät
Kuva-aineistojen tietovarannon järjestelmäpäivitys – testaa asiakastestiympäristössä 10.3. alkaen
Kuva-aineistojen tietovarantoon on tulossa järjestelmäpäivitys. Voit sopia yhteisen testaustilaisuuden Kanta-palvelujen kanssa.
13.2.2025
Häiriötiedote
Kanta Ekstranetissä havaittiin häiriö
13.2.2025
Huoltotiedote - Ammattilaiset
Huoltokatkot Kanta-palveluissa maaliskuussa 2025
Julkaisemme tässä suunnitellut päivitys- ja huoltotoimet, jotka voivat aiheuttaa käyttökatkoja palveluissa kuukauden aikana. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
11.2.2025
Blogi - Ammattilaiset
Kanta-palvelujen kehittämisen painopisteet vuonna 2025: yhteistyöllä kohti sujuvampaa tiedonhallintaa
Kanta on jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus. Tänä vuonna uudistamme palvelujen teknologista pohjaa, kehitämme uusia tietosisältöjä käytössä oleviin palveluihin ja laajennamme palvelutarjontaamme. Mitä kaikkea otamme huomioon, kun kehitämme Kantaa?
10.2.2025
Tiedote - Ammattilaiset
Asiakastyytyväisyyskyselyt 2024: Tyytyväisyys Kannan kehittämiseen nousussa – tietoturva huippuluokkaa
Selvitimme syksyllä 2024 asiakkaidemme tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Tulosten perusteella kokonaistyytyväisyys on hyvällä tasolla. Etenkin julkisen sote-sektorin tyytyväisyys Kannan kehittämiseen kasvoi verrattuna edelliseen vuoteen. Vastauksista nousi toki esiin myös parannusehdotuksia.
10.2.2025
Häiriötiedote
Rajat ylittävässä reseptissä havaittu häiriö on päättynyt
10.2.2025
Häiriötiedote
Rajat ylittävässä reseptissä on havaittu häiriö Suomen ja Viron välillä
4.2.2025
Artikkeli - Ammattilaiset
Kanta tarjoaa ainutlaatuista tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimukselle
Kannan tietoaineistot ovat merkittävä tutkimuslähde. Niiden ansiosta voidaan tehdä kattavia ja ajantasaisia analyyseja esimerkiksi reseptien ja lääkkeiden käytöstä.
30.1.2025
Tiedote - Ammattilaiset
THL ja Kela tarjoavat tukea sosiaalihuollon kirjaamiseen myös jatkossa – Kansa-koulu-hanke päättyi vuodenvaihteessa
Sosiaalihuollon ammattilaisten päivittäiseen työhön kuuluva kirjaaminen muuttuu rakenteisen kirjaamisen käyttöönoton myötä. Rakenteisen kirjaamisen haltuunotto on erityisen tärkeää, kun Kanta-palvelut otetaan käyttöön. THL ja Kela jatkavat sote-organisaatioiden tukemista Kansa-koulu-hankkeen päättyessä.
28.1.2025
Huoltotiedote - Ammattilaiset
Huoltokatkot Kanta-palveluissa helmikuussa 2025
Julkaisemme tässä suunnitellut päivitys- ja huoltotoimet, jotka voivat aiheuttaa käyttökatkoja palveluissa kuukauden aikana. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
28.1.2025
Häiriötiedote - Ammattilaiset
Potilastietovarannossa havaittu häiriö on päättynyt.