Asset Publisher

Kanta parantaa tiedonkulkua sosiaalihuollossa

Article - Professionals Written on 8.1.2025 All articles

Pohjois-Pohjanmaa oli ensimmäinen hyvinvointialue, jolla sosiaalipalvelujen tiedot näkyivät asiakkaille OmaKannassa. Muutos helpottaa ammattilaisen työtä ja vahvistaa luottamusta asiakkaiden ja sosiaalihuollon välillä.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue eli Pohde otti ensimmäisenä käyttöön asiakastietojärjestelmän, jolla tallennetut tiedot näkyvät asiakkaille OmaKannassa. Muutoksen taustalla oli tarve yhtenäiselle asiakastietojärjestelmälle, kun uusi hyvinvointialue aloitti toimintansa. 

– Meillä on paljon yksiköitä, jotka palvelevat jopa koko hyvinvointialueen laajuisesti, minkä takia Pohteen yhteinen asiakastietojärjestelmä nähtiin tärkeäksi. Samalla meillä oli hyvä mahdollisuus kehittää tiedonhallintaa kansallisen ohjeistuksen mukaisesti. Uudistuksen myötä sosiaalihuollon tietojen näkyminen OmaKannassa tuli ajankohtaiseksi, Pohteen tietohuollon asiantuntija Marja Ukkola taustoittaa.

Sosiaalityöntekijä juttelee nuoren asiakkaan kanssa.
Kuvituskuva.

Kanta-palvelujen käyttö antaa hyvät lähtökohdat myös tiedolla johtamiseen, mikä on Pohteelle tärkeää. 

– Odotamme kovasti, että tiedon keruu ja seuranta kehittyvät ja saamme vertailukelpoisempaa tietoa. Tiedon laatu toivottavasti myös paranee, kun kaikki tieto kirjataan rakenteisesti, Ukkola sanoo. 

Sopimukset ja asiakaskertomukset löytyvät Kannasta helposti 

Kannan käyttöönotto etenee Pohteen sosiaalihuollossa vaiheistetusti. Tällä hetkellä kaikki perheoikeudellisten palvelujen ja kuraattoripalvelujen asiakastietojärjestelmään kirjaamat tiedot siirtyvät koko hyvinvointialueen laajuisesti Kantaan. Muissa palveluissa on vielä alueellisia eroja. 

Perheoikeudellisessa palveluissa työskentelevälle Anna Liedekselle Kanta on jo tuttu työkalu. Kaikki asiakastyön kirjaukset tehdään nykyään rakenteisesti. Liedeksen mukaan se on systemaattisempaa ja selkeämpää ja tuo yhtenäisyyttä varsinkin maantieteellisesti laajalla hyvinvointialueella. 

– Siitä on hyötyä, että toisen yksikön ammattilainen pystyy näkemään tarvittavat tiedot Kannasta eikä joka asiasta tarvitse erikseen kysyä, vaikka meillä lastenvalvojilla näkyvyys onkin rajatumpi, Liedes kertoo. 

Lastenvalvojien työn tärkein osa on erilaisten sopimusten tekeminen ja niiden vahvistaminen. Aiemmin sopimukset jäivät eri järjestelmiin, mutta nyt ne löytyvät kaikki Kannasta.  

– Se on helpottanut huomattavasti muun muassa tietopyyntöjä, jos asiakas esimerkiksi hukkaa sopimuksiaan tai lähtee oikeudenkäyntiin, joihin tarvitsevat tueksi asiakaskertomuksia. Nyt ne on helppo antaa heille, kun kaikki tiedot löytyvät, Liedes sanoo. 

OmaKanta tekee sosiaalihuollon työskentelystä läpinäkyvämpää 

Tällä hetkellä perheoikeudellisten palveluiden asiakkaat voivat seurata OmaKannasta asioidensa hoitoa ja näkevät lastenhuoltoa ja tapaamisoikeutta koskevat sopimukset. Liedeksen mukaan asiakkaat ovat olleet uudistuksesta ilahtuneita. 

– Pitkässä juoksussa se helpottaa meidän työtämme entisestään, ettei asiakkaiden tarvitse edes pyytää sopimuksia meiltä, vaan he näkevät ne OmaKannasta itse. Se vahvistaa myös asiakkaan oikeusturvaa ja vähentää epätietoisuutta, Liedes luettelee. 

Myöhemmin asiakkaat tulevat näkemään OmaKannassa myös laajemmin sosiaalihuollossa tehtyjä kirjauksia. 

– OmaKannan kautta on helppo palata sovittuihin asioihin ja tarkistaa, että ammattilainen on ymmärtänyt oikein sen, mitä on keskusteltu. Se vahvistaa asiakkaan ja sosiaalihuollon ammattilaisen välistä luottamusta, Ukkola lisää.  

Tietojen liikkuvuus helpottaa työtä ja säästää aikaa 

Seuraava askel on, että sosiaalihuollon tiedot liikkuvat Kannan avulla myös eri sosiaalialan toimijoiden välillä. Näin tieto seuraa asiakasta, jos hän esimerkiksi muuttaa hyvinvointialueelta toiselle. 

Ukkola ja Liedes uskovat, että tietojen liikkuvuus tulee helpottamaan asiantuntijoiden työtä ja säästämään aikaa entisestään. 

– Asiakkaan näkökulmasta etuna on se, ettei omaa elämäntilannetta tarvitse aina käydä läpi uuden ammattilaisen kanssa, kun ammattilainen voi tutustua siihen Kannan kirjauksista, Ukkola sanoo. 

Näin valmistautua Kannan käyttöönottoon

Pohteen Marja Ukkola ja Anna Liedes antaa vinkkinsä muille hyvinvointialueille ja sosiaalialan toimijoille, joilla Kannan laajempi käyttöönotto on vielä edessä. 

  1. Suhtautukaa muutokseen avoimin mielin. Kanta on työkalu, joka tulee helpottamaan työtä. Sosiaalihuollon ammattilaisten työ pysyy lopulta samanlaisena kuin ennen.  
  2. Varatkaa muutokseen aikaa. Käyttöönotto vaatii paljon yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Myös järjestelmän käyttöä on hyvä opetella rauhassa ennen asiakastyötä.    
  3. Osallistakaa ammattilaisia muutokseen jo hyvissä ajoin esimerkiksi keskustelemalla yhteisistä tavoitteista ja miten Kanta-palvelujen käyttö auttaa niiden saavuttamisessa. Keskustelkaa yhdessä asioista, jotka mietityttävät. 
  4. Panostakaa käyttöönotto- ja tiedonhallintakoulutuksiin. Rakenteisessa kirjaamisessa on tärkeää ymmärtää, miksi mitäkin asioita tehdään. Pohteella järjestettiin myös OmaKanta-infotilaisuuksia.