OmaKanta parantaa näkymää omiin potilastietoihin - tarvittaessa tietoihin voi pyytää korjausta
OmaKanta on mullistanut sen, miten helposti ihmiset voivat itse tarkistaa omat potilastietonsa. Käyttäjien mielestä palvelun yksi parhaista puolista on se, että vastaanotolla kerrottuun voi palata kotona kaikessa rauhassa. Jos tiedoissa on korjattavaa, muutokset tehdään aina terveydenhuollossa.
Viime vuonna OmaKantaa käytti lähes neljä miljoonaa suomalaista. Palvelussa liikkuvan tiedon määrä on huima. OmaKannasta käyttäjille näkyvät kaikki terveydenhuollon heistä Kanta-palveluihin tallentamat potilastiedot.
Mitä hyötyä potilaille on siitä, että terveydenhuollon kirjaukset näkyvät OmaKannassa?
– Hoidosta on aiemminkin tehty kirjauksia potilastietojärjestelmään, ja tiedot on voinut pyytää halutessaan katsottavaksi. OmaKanta tuo kuitenkin läpinäkyvyyttä kirjaamiseen, koska ihmiset näkevät nyt helposti itse, mitä heidän tilanteestaan on kirjattu ja sovittu, kertoo asiakkuusvastaava Satu Räsänen.
Käyttäjätutkimusten perusteella OmaKannan yksi parhaista ominaisuuksista on käyttäjien mielestä se, että kotona voi kaikessa rauhassa palata siihen, mitä lääkäri on vastaanotolla sanonut. Myös terveydenhuollon työtä helpottaa, että suuri osa potilaista voi tarkistaa hoito-ohjeet ja hoitoon liittyvät tiedot itse OmaKannasta.
– Potilaskertomukseen kirjataan oireet, tutkimustulokset ja määrätyt hoidot, ja se on lääkärille tärkeä työkalu. Koska Kanta on valtakunnallinen palvelu ja tieto liikkuu yli alue- ja organisaatiorajojen, potilaskertomusta ei tarvitse lähettää kirjeitse, jos hoitoyksikkö vaihtuu, toteaa liiketoiminnan asiantuntija Mari Holmroos.
Mitä voi tehdä, jos huomaa OmaKannassa omissa tiedoissaan virheellisen kirjauksen?
Toisinaan käyttäjät löytävät potilastiedoistaan virheitä tai outoja kirjauksia. OmaKannan avulla myös tällaiset kirjaukset tulevat esiin, ja niihin voi pyytää korjausta sieltä, missä on ollut hoidettavana.
– On oleellista, että tärkeät hoitoon liittyvät tiedot ovat oikein. Jos tiedoissa on selkeä virhe, asiakkaan pitää pyytää virheen korjaamista sen terveydenhuollon yksikön kautta, jossa tieto on kirjattu. Me Kanta-palveluissa emme pääse tietoja korjaamaan, koska kirjauksista vastaa potilasta hoitanut ammattilainen, toteaa Räsänen.
Eri hoitoyksiköissä, kuten terveyskeskuksessa tai sairaalassa, on erilaisia tapoja siinä, pyydetäänkö korjausta vaikkapa lomakkeella vai puhelinsoitolla. Omassa hoitoyksikössä osataan parhaiten neuvoa, miten tieto saadaan korjattua.