Artikkelit
14.11.2024, Artikkeli - Kansalaiset
Sähköinen resepti helpottaa arkea ja tuo turvaa
Apteekit saavat Kannasta ajantasaisen tiedon asiakkaan voimassa olevista resepteistä, sillä kaikki reseptit määrätään Suomessa sähköisesti. Sähköinen resepti nopeuttaa apteekkiasiointia ja parantaa potilasturvallisuutta.
22.10.2024, Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Uuden rajapinnan avulla Kannan potilastiedot saadaan hyvinvointisovelluksiin
Tulevaisuudessa kansalaiset pääsevät käsiksi Kantaan tallennettuihin potilastietoihinsa OmaKannan lisäksi myös muiden sovellusten kautta. Tämä on mahdollista hyvinvointisovellusten rajapinnan avulla. Ensimmäisenä uutta toiminnallisuutta aikovat hyödyntää Kannan pilottikumppanit Atostek ja Sensotrend.
2.10.2024, Artikkeli - Ammattilaiset
Kanta kokoaa terveydenhuollon ajanvaraustiedot yhteen
Asiakkaat pääsevät jatkossa näkemään omat ajanvarauksensa Kanta-palvelujen kautta, ja ajanvaraustiedot näkyvät kattavammin myös asiakasta hoitaville sote-ammattilaisille. Tavoitteena on, että kansallinen kehittäminen tukee paikallisen tason tekemistä terveydenhuollossa. Siksi uudistusta tehdään yhteistyössä pilottikumppanien kanssa.
18.9.2024, Artikkeli - Kansalaiset
Kanta on tärkeä työkalu pitkäaikaissairaiden hoidossa ja liikkuvan lääkärin työssä
Kanta-palveluista saatava tieto auttaa lääkäriä muodostamaan kokonaiskuvan potilaasta, mistä on hyötyä erityisesti pitkäaikaissairaiden kuten diabeetikoiden hoidossa. Diabeteslääkäri Atte Vadén tarvitsee Kantaa työssään päivittäin.
7.6.2024, Artikkeli - Kansalaiset
Kannan avulla suomalaisten terveystiedot liikkuvat tarvittaessa muualle Eurooppaan – hyötyjä sekä kansalaisille että terveydenhuollon ammattilaisille
Euroopan unionin tavoitteena on, että kansalaisten terveystietoja voidaan muutaman vuoden kuluttua välittää kaikkialla EU:ssa sähköisesti, nopeasti ja turvallisesti maasta toiseen. Suomessa Kanta-palvelut tarjoavat rajapinnat, joiden avulla tiedot liikkuvat Eurooppaan.
21.5.2024, Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Kanta-lääkityslista kerää tiedot potilaan lääkityksestä yhteen selkeässä muodossa
Kanta-lääkityslista näyttää tulevaisuudessa potilaan ajantasaiset ja yhdenmukaiset lääkitystiedot kaikille hänen lääkehoitoonsa osallistuville. Vaiheittain käyttöön otettava lääkityslista tehdään yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden, apteekkien, järjestelmätoimittajien sekä potilasjärjestöjen kanssa.
2.5.2024, Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Hakumäärien kasvu kertoo: Kanta on tärkeä tietolähde sote-ammattilaisen työssä
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset hakevat potilastietoa Kanta-palveluista virka-aikana keskimäärin kuusi kertaa sekunnissa. Mitä tietoa Kannasta haetaan, ja mitä hyötyä siitä on ammattilaisille?
24.4.2024, Artikkeli
Uudistimme asiointiohjeet – ohjaavat entistä selkeämmin OmaKannan käytössä
Erilaiset OmaKanta-asiointiin ja ohjeisiin liittyvät sivut ovat kanta.fin luetuinta sisältöä. Nyt ne ovat kokeneet muodonmuutoksen. Lopputuloksen kannalta asiakkaidemme näkemyksillä on ollut suuri merkitys.
23.4.2024, Artikkeli - Kansalaiset
Mitä saavutettavuus tarkoittaa OmaKannassa?
OmaKanta uudistuu vaiheittain. Jatkossa se on entistä selkeämpi, helppokäyttöisempi ja saavutettavampi.
7.12.2023, Artikkeli - Ammattilaiset
Sähköinen ensihoitokertomus voi pelastaa henkiä
Kannan sähköisen ensihoitokertomuksen avulla tieto liikkuu ensihoidon ja sairaalan välillä. Pilotointiin osallistuneen ensihoitolääkärin mukaan se on sujuvoittanut ensihoidon työtä.
1.12.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Sosiaalipalvelujen asiakastiedot alkavat näkyä OmaKannassa – mitä se tarkoittaa?
Jokaisella kansalaisella näkyy nyt OmaKannassa osio: Sosiaalipalvelujen tiedot. Eri hyvinvointialueilla ja yksityisissä sosiaalipalveluissa kirjattuja asiakastietoja voi vähitellen lukea OmaKannasta.
10.11.2023, Artikkeli - Järjestelmäkehittäjät
Keskeisten terveystietojen yhteenvedot hyötykäyttöön
Keskeisten terveystietojen yhteenvedot helpottavat tiedon löytämistä Kannasta. Jotta Kannasta saadaan täysi hyöty irti, potilastietojärjestelmiin täytyy toteuttaa myös yhteenvetojen hyödyntäminen.
27.10.2023, Artikkeli
Näin pyydät reseptin uusimista OmaKannan uudessa verkkopalvelussa
OmaKanta uudistuu vaiheittain syksystä 2023 alkaen. Ensimmäisenä uudessa OmaKannassa voi kokeilla asiointia Reseptit-osiossa.
26.10.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Haemme kansalaisjärjestöjä kehittämään entistä parempia Kanta-palveluja – tule mukaan ja vaikuta!
Kehitämme Kanta-palveluja tiiviissä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa. Järjestöt edustavat laajasti kansalaisia eri näkökulmista. Haku Kanta-järjestöpaneeliin kaudelle 2024–2025 on käynnissä.
25.10.2023, Artikkeli - Ammattilaiset
Kannasta suun ja silmien kuvat ovat kaikkien hoitoon osallistuvien käytettävissä
Kantaan voi ensi vuodesta alkaen tallentaa ensimmäisiä silmän kuvia ja kaikki suun kuvantamistutkimukset. Kuvien arkistointi helpottaa hyvinvointialueiden ja yksityisen terveydenhuollon yhteistyötä.
12.10.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Näin tieto liikkuu Kannassa
Potilastiedot tallentuvat Kantaan sellaisena kuin terveydenhuollon ammattilainen ne potilastietojärjestelmään kirjaa. Jokainen kansalainen voi katsoa omia tietojaan OmaKannasta.
7.9.2023, Artikkeli - Ammattilaiset
Sujuvuutta sosiaalihuollon asiakastyöhön yhdenmukaisella kirjaamisella
Sosiaalihuolto siirtyy vähitellen kirjaamaan asiakastietoa rakenteisesti. Rakenteisesti kirjattu tieto on yhdenmukaista ja sitä on mahdollista näyttää asiakkaalle OmaKannassa.
24.8.2023, Artikkeli - Ammattilaiset
Terveydenhuollon ammattilainen löytää potilaan tiedot Kannan yhteenvedoista
Kun terveydenhuollon ammattilainen tarvitsee tietoa potilaan aikaisemmasta hoidosta, oleellinen tieto löytyy jatkossa nopeasti Kanta-palvelujen yhteenvedoista. Yhteenvetotietoa on saatavilla keskeisistä terveystiedoista.
7.8.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Näin silmiesi terveystiedot näkyvät OmaKannassa – 6 faktaa
OmaKannasta jokainen voi tarkistaa myös silmäterveyteen liittyvät tietonsa edellyttäen, että palvelunantaja on liittynyt Kanta-palveluihin.
3.7.2023, Artikkeli - Kansalaiset
Aalto-yliopiston ja Kelan tutkimus: Sujuva pääsy omiin tietoihin on OmaKannan käyttäjille tärkeää
Pohjoismaisessa tutkimusyhteistyössä toteutettavassa NORDeHEALTH-hankkeessa tutkitaan suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja virolaisten kokemuksia kansallisista potilasportaaleista. Suomessa Aalto-yliopisto ja Kela ovat kartoittaneet OmaKannan käyttäjien kokemuksia osana tutkimushanketta. Käyttäjiltä saatu palaute auttaa palvelun kehittämisessä.