Sisältöjulkaisija

Huijausviestejä liikkeellä Kanta-palvelujen nimissä – ole tarkkana laskujen kanssa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 9.8.2024 Kaikki tiedotteet

Kanta-palvelujen nimissä esiintyy huijausviestejä, jotka ohjaavat rikollisten verkkosivustoille. Kela ei lähetä laskujen maksulinkkejä sähköpostitse tai tekstiviestillä.

Esimerkiksi yhdessä Kannan nimissä liikkuvassa huijaustyypissä kerrotaan, että asiakkaan tili on poistettu käytöstä. Viestin vastaanottajaa kehotetaan maksamaan lasku viestissä ilmoitetun linkin kautta. Älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä. Viesteillä yritetään saada haltuun ihmisten pankkitunnuksia tai henkilötietoja.

Kirjaudu OmaKantaan ja Kanta Ekstranettiin aina suoraan osoitteesta kanta.fi. Älä kirjaudu näihin palveluihin sähköpostin, tekstiviestin tai hakukoneen kautta saadusta linkistä.

Näin Kela laskuttaa Kannan käyttömaksut

Kela ei lähetä käyttömaksulaskuja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Käyttömaksujen laskut lähetetään joko verkkolaskuosoitteeseen tai paperilaskuna.

Apteekkien ja yksityisen terveydenhuollon käyttömaksut laskutetaan seuraavan kerran elokuun 2024 lopussa. Vähän reseptejä kirjoittaneiden tai pelkästään Potilastietovarantoa käyttävien organisaatioiden vähimmäismaksut laskutetaan helmikuussa 2025. Sosiaalihuollon palvelunantajat eivät vielä maksa Kannan käyttömaksuja.

Laskujen lähetyksessä käytetään asiakkaan Kanta Ekstranettiin ilmoittamia laskutustietoja. Voit tarkistaa ja tarvittaessa päivittää organisaatiosi laskutusosoitteen sekä laskutuksen yhteyshenkilön Kanta Ekstranetissä.

Kelan lähettämien laskujen ulkoasu muuttuu seuraavassa laskussa. Käyttömaksuja ei laskuteta jatkossa enää palvelukohtaisesti. Saat laskutusjaksolta vain yhden laskun käyttömaksuista.

Jos sinulla on kysyttävää Kanta-palvelujen laskutuksesta, voit olla asiasta yhteydessä osoitteeseen kanta@kanta.fi.

Mitä teen, jos joudun tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi?

Jos päädyt epäilyttävälle sivustolle tai saat kirjautumista pyytävän viestin sähköpostiisi tai mobiililaitteeseesi, toimi seuraavasti: 

  1. Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi vaadittuihin kenttiin.
  2. Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä.
  3. Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ota yhteyttä oman pankkisi asiakaspalveluun ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
  4. Jos epäilyttävä viesti tai sivu on esiintynyt Kannan nimissä, ilmoita asiasta Kelaan.

Lue lisää