Bluffmeddelanden har skickats i Kanta-tjänsternas namn – var uppmärksam med fakturor
Bluffmeddelanden som styr till kriminella webbsidor har skickats i Kanta-tjänsternas namn. FPA skickar inte betalningslänkar till fakturor per e-post eller textmeddelande.
Till exempel i ett bluffmeddelande i Kanta-tjänsternas namn står det att kundens konto har stängts. Mottagaren uppmanas betala fakturan via en länk i meddelandet. Svara inte på meddelandet och klicka inte på länken i meddelandet. Meddelandet syftar till att få människors bankkoder eller personuppgifter.
Logga alltid in på MittKanta och Kanta Extranätet direkt från kanta.fi. Logga inte in på dessa tjänster via länkar som du fått via e-post, textmeddelande eller sökmotorer.
Så här debiterar FPA användningsavgifter för Kanta-tjänsterna
FPA skickar inte fakturor för användningsavgifter per e-post eller textmeddelande. Användningsavgifterna debiteras antingen på nätfakturaadressen eller som pappersfaktura.
Användningsavgifterna för apotek och privata aktörer inom hälso- och sjukvården debiteras nästa gång i slutet av augusti 2024. Minimiavgifterna för organisationer som skrivit ut endast få recept eller bara använt Patientdatalagret debiteras i februari 2025. Tjänstetillhandahållare inom socialvården betalar ännu inte Kantas användningsavgifter.
I faktureringen används de faktureringsuppgifter som kunden anmält till Kanta Extranätet. Du kan kontrollera och vid behov uppdatera din organisations faktureringsadress och kontaktperson i Kanta Extranätet.
Utformningen på FPA:s fakturor ändras från och med nästa faktura. Användningsavgifterna debiteras inte längre per tjänst. Du får bara en faktura för användningsavgifterna under faktureringsperioden.
Om du har frågor om faktureringen för Kanta-tjänsterna kan du kontakta kanta@kanta.fi.
Vad ska du göra om du blir utsatt för försök till nätfiske?
Om du hamnar in på en misstänkt webbplats eller får en inloggningsbegäran i e-posten eller till din mobila enhet ska du göra följande:
- Svara inte på meddelandet och skriv inte in dina uppgifter i de fält som anges.
- Klicka inte på några länkar i meddelandet.
- Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du kontakta din egen banks kundservice och sedan göra en polisanmälan.
- Om du får ett misstänkt meddelande eller besöker en misstänkt webbsida i Kanta-tjänsternas namn ska du meddela FPA om det.