Eteläpohjalaiset näkevät sosiaalipalvelujen asiakastietonsa OmaKannasta
Etelä-Pohjanmaan sosiaalipalveluissa kirjatut tiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vaiheittain lokakuusta lähtien.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat voivat nyt katsoa OmaKanta-verkkopalvelusta terveystietojensa lisäksi sosiaalipalvelujen asiakastietojaan. OmaKannassa näkyvät tiedot, jotka on kirjattu alueen sosiaalipalveluissa 28.10.2024 tai sen jälkeen.
– Muutos helpottaa tiedonkulkua asiakkaan ja ammattilaisen välillä, kun omiin tietoihin voi palata silloin, kun se itselle sopii, kertoo perhe- ja sosiaalipalveluiden toimialuejohtaja Päivi Saukko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta.
OmaKannasta tiedot on helppo tarkistaa
Asiakas voi lukea OmaKannasta itseään koskevat sosiaalipalvelujen asiakirjat, kuten päätökset, suunnitelmat, arviot, sekä asiakkuutensa alkamisajankohdan.
Tiedot löytyvät OmaKannan Sosiaalipalvelujen tiedot -osiosta. Eri palveluissa kirjatut tiedot ovat omien otsikoidensa alla. Niinpä esimerkiksi vammaispalveluille ja työikäisten palveluille on omat otsikkonsa. Sosiaalipalvelujen tiedot -osio näkyy, vaikka ei olisi asiakkaana sosiaalipalveluissa. Tällöin osiossa kerrotaan, että tietoja ei ole.
– Jos asiakas ei itse käytä digipalveluja, hän voi valtuuttaa läheisensä hoitamaan asioita puolestaan. Tällöin tiedot näkyvät OmaKannassa myös valtuutetulle henkilölle, muistuttaa Kelan Kanta-palvelujen liiketoiminnan asiantuntija Jaana Nissilä.
Kaikki tiedot eivät tule näkyviin ensivaiheessa
Sosiaalipalvelujen tiedot tulevat OmaKantaan vaiheittain. Esimerkiksi asiakaskertomukset tulevat näkyviin vasta myöhemmin.
Tiettyjä sosiaalipalvelujen tietoja ei näytetä OmaKannassa lainkaan. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi turvakotipalveluun tai lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyöhön liittyvät asiakirjat sekä maksutapahtumat.
OmaKannassa voi hallita omien tietojensa käyttöä
Tulevaisuudessa myös sosiaalipalvelujen tiedot liikkuvat Kanta-palvelujen avulla esimerkiksi eri hyvinvointialueiden välillä, jos asiakas on antanut siihen luvan. Näin tiedot kulkevat asiakkaan mukana, jos hän vaikkapa muuttaa paikkakunnalta toiselle. Asiakas voi hallita tietojensa käyttöä OmaKannassa.