Valikkonäyttö
Ohjeita ammattilaisille
Ohjeita ja tietoa Kanta-palveluista ja OmaKannasta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Puolesta-asiointi
Puolesta-asiointi tarkoittaa asiointia toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Siihen oikeuttaa huoltajuus, valtuutus tai edunvalvontapäätös.
OmaKannan käytön ohjaaminen
Ohjatakseen OmaKannan käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten on hyvä tuntea, mitä tietoja käyttäjä voi palvelusta katsella. Hyvällä ohjauksella voidaan vähentää yhteydenottoja sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Koronatodistukset
Koronatodistus koostuu kolmesta eri todistuksesta: koronarokotuksesta, koronatestistä ja sairastetusta koronavirustartunnasta. Löydät sivulta toimintaohjeet, jos asiakkaalla ei näy koronatodistusta OmaKannassa.
Tietojen luovuttaminen
Kannan avulla sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä apteekeissa syntyvät tiedot ovat eri palvelunantajien käytettävissä. Kun tiedot liikkuvat sujuvasti, paranee myös hoidon tai palvelun laatu. Asiakasta pitää informoida siitä, miten hänen tietojaan käytetään.
Tietojen käsittelyn valvonta
Kanta-palveluihin tallennettujen tietojen käsittelyä ja luovuttamista valvotaan lokitietojen avulla. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat, apteekit ja Kela valvovat kaikki omalta osaltaan tietojen käsittelyä.
Rekisteritutkimuksen löydöksen käsittely terveydenhuollossa
Henkilö voi kieltää terveydenhuoltoa ottamasta yhteyttä, jos tiedon toissijaisessa käytössä tehdään häntä koskeva merkittävä löydös.
Potilastietojen yhteenveto
Terveydenhuollon ammattilainen näkee potilastietojen yhteenvedolta rajatusti tietoja, joita potilaasta on kirjattu toisessa EU-maassa. Suostumuksen potilastietojen hyödyntämiselle muiden Euroopan maiden terveydenhuollossa voi antaa OmaKannassa.