Mahdollisia Kanta-palveluun ilmoitettavia muutostilanteita ovat esimerkiksi muutokset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajan
- yhteyshenkilöissä
- organisaatiorakenteessa
- järjestelmissä tai liityntäpisteissä
- reseptin uusimispyyntöjen vastaanotossa
- rekisterinpitäjyydessä.
Yhteystietojen päivittäminen
Palvelunantajat hallinnoivat omia yhteystietojaan (esim. käynti- ja laskutusosoitteet ja yhteyshenkilöiden tiedot) Kanta Ekstranetissä. Opastusta tähän saat
- ohjeesta Näin teet liittymishakemuksen ja päivität asiakastietosi (pdf)
- Kanta-palvelujen koulutusvideoista
Organisaatiomuutokset
Palvelunantajan organisaatiorakenteen muutoksissa on huomioitava ne muutokset, jotka vaikuttavat Kanta-palvelujen käyttöön.
Organisaatiomuutos saattaa aiheuttaa mm.
- Kanta-palvelujen käyttöönoton uutena organisaationa
- aiemmin tehdyn sitoumuksen irtisanomisen
- rekisterinpitäjämuutoksen.
Tekniset muutokset
Mahdollisia teknisiä muutoksia voivat olla esimerkiksi käytössä olevan tietojärjestelmän tai liityntäpisteen vaihtuminen. Ilmoita muutokset teknisten tietojen muutosilmoituslomakkeella. Avaa teknisten tietojen muutosilmoitus (docx).
Y-tunnus
Jos Y-tunnus säilyy ennallaan, Kanta-palvelun asiakkuus jatkuu aikaisemman sitoumuksen perusteella.
Jos Y-tunnus muuttuu, on kyseessä Kanta-palvelujen näkökulmasta uusi asiakas. Palvelunantaja ottaa tällöin Kanta-palvelut käyttöön uutena asiakkaana. Y-tunnus voi vaihtua esimerkiksi yhtiöittämistilanteessa tai hyvinvointialueen perustamisen yhteydessä.
Palvelunantajan nimenmuutos
Kanta-palveluun liittyneen palvelunantajan nimi siirtyy Kanta-palvelun järjestelmiin THL:n Koodistopalvelun rekistereistä. Jos palvelunantajan nimi muuttuu, mutta OID ja Y-tunnus pysyvät ennallaan, nimenmuutosta ei tarvitse ilmoittaa Kanta-palveluun. Tietojen päivitystä on kuvattu THL:n ohjeessa Tietojen tarkastaminen SOTE-organisaatiorekisteristä ja päivityksistä ilmoittaminen, versio 30.1.2017 (pdf, thl.fi).