Verkkopalvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen saavutettavuusasiantuntija. Seloste on päivitetty 18.1.2023.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Jos et pysty hoitamaan asiaasi verkossa, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun tai asioida palvelupisteessä.
Miten saavutettava verkkopalvelu on?
Palvelu täyttää kriittiset saavutettavuusvaatimukset ja suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1).
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:
- Joillakin sivuilla useista tiedostolinkeistä puuttuu tieto tiedostomuodosta (pdf, xls, doc), tai se ei ole osa linkkitekstiä. (WCAG 1.1.1 ja WCAG 2.4.4)
- Osa liitetiedostoista ei ole saavutettavia. Niitä korjataan parhaillaan.
Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä
Seuraavana on listaus sivustollamme olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.
Verkkosivuillamme on
- videoita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020. Näistä videoista puuttuu tekstitys ja kuvailutulkkaus. Tällaisia videoita on myös Kanta-palveluiden Youtube-kanavalla.
- Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita.
- tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018.
- Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018 ja jotka eivät käsittele asiakkaan oikeuksia ja velvollisuuksia.
- taulukoita, jotka eivät mukaudu päätelaitteelle. Taulukoiden käyttäminen edellyttää niiden vierittämistä vaakasuunnassa.
- linkkejä ulkopuolisille verkkosivuille, joiden saavutettavuutta ei ole arvioitu Kelassa.
Anna palautetta saavutettavuudesta
Huomasitko palvelussamme saavutettavuuspuutteen? Kerro siitä meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.
Anna palautetta saavutettavuudesta saavutettavuuspalautelomakkeella.
Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.
Saavutettavuuden valvonta
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjille. Vastaamme 2 viikon sisällä.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
-
sähköposti: saavutettavuus@avi.fi
-
puhelinnumero, vaihde: 0295 016 000
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi
Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita.
Olemme sitoutuneet verkkopalveluiden saavutettavuuden parantamiseen. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä
- Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
- Panostamme kielen ymmärrettävyyteen. Verkkosisällöt kielenhuolletaan ennen julkaisua.
- Otamme saavutettavuuden huomioon sisäisissä käytännöissä (esimerkiksi ohjeistuksissa, testauksissa ja määrittelyissä).
- Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
- Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.