Kanta Ekstranet -sivuston saavutettavuusseloste

Kanta Ekstranet -sivuston saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kanta Ekstranet -sivustoa osoitteessa ekstra.kanta.fi. Seloste on laadittu 18.6.2020. Verkkopalvelusta vastaa Kela.

Verkkopalvelun saavutettavuus on arvioitu Kelassa. Seloste on päivitetty 13.12.2024.

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin. (WCAG-kriteeristö 2.1 A ja AA-tasot)

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

  • Kaikki sisältö ei mukaudu eri päätelaitteille. (WCAG 1.4.10)
  • Kielimääritykset ovat puutteellisia. (WCAG 3.1.2) 
  • Käyttöliittymäkomponenttien tilaa ei aina kerrota ruudunlukuohjelmalle. (WCAG 4.1.2)
  • Valikkopainikkeen elementtien navigointijärjestys ei ole kaikilta osin looginen pienellä päätelaitteella. (WCAG 2.4.3) 
  • Kaikilla kuvakkeilla ei ole tekstivastinetta. (WCAG 1.1.1)
  •  Semanttisten merkkausten kriteerit eivät täyty. (WCAG 1.3.1)

Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 31.12.2025 mennessä.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä 

Seuraavana on listaus sivustollamme olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.

Sivuillamme on

  • tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018.
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiedostoja, jotka julkaistu ennen 23.9.2018 ja jotka eivät käsittele asiakkaan oikeuksia ja velvollisuuksia.
  • linkkejä ulkopuolisille verkkosivuille, joiden saavutettavuutta ei ole arvioitu Kelassa.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty hoitamaan asiaasi verkossa, voit soittaa IT-asiakastukeen tai asioida sähköpostitse kanta@kanta.fi.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautetta saavutettavuudesta saavutettavuuspalautelomakkeella.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki. 

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä. 

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita. 

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivua päivitetty 13.12.2024