Yhteistestauksen asiakkuus
Yhteistestauksen asiakkuuden katsotaan alkavan siitä, kun Kelaan toimitetaan liittymishakemus Kanta-asiakastestipalveluun. Asiakastestipalveluun sisältyy testiympäristöt sekä asiakkaan omatoimisesti tekemän testauksen aikaiset tukipalvelut. Liittyvälle organisaatiolle avataan yhteydet testiympäristöön ja annetaan ympäristössä käytettäviä testihenkilötunnuksia. Asiakastestipalvelua on mahdollista käyttää sekä ennen tietojärjestelmän sertifiointia että myös myöhemmässä tuotekehitysvaiheessa. Myös järjestelmien yhteistestaus tapahtuu asiakastestipalvelussa. Kela antaa yhteistestauksessa käytettävät testitapaukset sekä koordinoi yhteistestauksen etenemistä.
Asiakkaaksi tuleminen
Yhteistestauksen asiakkaaksi tuleminen edellyttää tietojärjestelmä- tai hyvinvointisovelluksen toimittajilta Kantaan liitettävän tietojärjestelmän toteuttamista sekä liittymistä asiakastestipalveluun. Asiakastestipalvelun liittymishakemuksella kysytään:
- liittyvän organisaation tietoja
- viestintää varten sekä tekninen että hallinnollinen yhteyshenkilö
- yhteyksien avaamiseksi tarvittavia teknisiä tietoja.
Tietojärjestelmätoimittajien asiakastestaajaorganisaatioilla (sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot sekä apteekit) on rajoitettu mahdollisuus liittyä asiakastestipalveluun. Jos asiakasorganisaatio osallistuu yhteistestaukseen, tekee se oman testausympäristönsä osalta liittymishakemuksen asiakastestiympäristöön. Jos asiakasorganisaatio taas haluaa testata omatoimisesti asiakastestipalvelussa, tulee hakemus toimittaa tuotannonkuvaympäristöön. Asiakasorganisaatioilta edellytetään lisäksi testaussuunnitelman toimittamista Kelaan. Kela arvioi asiakasorganisaatioiden liittymisen perusteet toimitetun hakemuksen ja testaussuunnitelman perusteella. Lisää testiympäristöistä on kerrottu testiympäristöt-sivulla.
Tietojärjestelmätoimittaja ilmoittautuu yhteistestaukseen erillisellä lomakkeella. Ilmoittautumislomake sisältää yleisiä tietoja sekä esitestitapauksia, jotka tulee raportoida ilmoittautumisen yhteydessä.
Liittyminen asiakastestipalveluun
Asiakastestipalveluun liitytään testiympäristöstä. Asiakastestipalveluun liittyminen edellyttää, että asiakkaalla on käytössään tietojärjestelmä, joka vastaa haettavan palvelun keskeisiä käyttötapauksia ja vaatimuksia. Palveluita ovat mm. Resepti-palvelu, Potilastietovaranto ja Sosiaalihuollon asiakastietovaranto.
Asiakastestipalvelun käyttämisessä tarvittavat testivarmennekortit ja -palveluvarmenteet (palvelin- ja järjestelmäallekirjoitusvarmenteet) tilataan Digi- ja väestötietovirastosta (dvv.fi).
- Hakemus Reseptin asiakastestipalveluun (xls)
- Hakemus Potilastietovarannon asiakastestipalveluun (xls)
- Hakemus Sosiaalihuollon asiakastietovarannon asiakastestipalveluun (xls)
- Hakemus Kuva-aineistojen tietovarannon asiakastestipalveluun (xls)
- Palveluyksiköiden lisääminen asiakastestipalveluun (xls)
- Hakemus Omatietovarannon asiakastestipalveluun (xls)
- Hakemus Hyvinvointisovellusten rajapinta potilastietoihin -palvelun asiakastestipalveluun (xls)
Omatietovarannon asiakastestiympäristö
Omatietovarannon asiakastestiympäristöön liittyminen ja yhteistestaukseen ilmoittautuminen tehdään samanaikaisesti liittymishakemuksella. Sitä ennen sovelluskehittäjät suorittavat omatoimista testausta sandbox-ympäristössä. Lisää sandbox-ympäristöstä.
Hyvinvointisovellusten rajapinta potilastietoihin -palvelun asiakastestiympäristö
Tietojärjestelmätoimittaja ilmoittautuu yhteistestaukseen erillisellä lomakkeella.
Palvelun asiakastestiympäristöön liittyminen ei edellytä liittymistä Omatietovarannon asiakastestiympäristöön.