Information om bedrägerier

Information om bedrägerier

Många bluffmeddelanden som styr till kriminella webbsidor skickas i Kanta-tjänsternas eller MittKantas namn. Var uppmärksam och dela med dig av informationen om nätbedrägerier även till dina närstående.

Man försöker lura kunder att ge ut till exempel sina bankkoder eller betalkortsuppgifter i Kanta-tjänsternas och MittKantas namn. Man kan stöta på olika slags bedrägerier via e-post, sociala medier eller sökmotorer, men brottslingar kan också ta kontakt via sms, per telefon eller med hjälp av WhatsApp-meddelanden.

Kom ihåg följande när du använder MittKanta:

  • Använd dig inte av sökmotorernas länkar utan skriv själv in www.kanta.fi i webbläsarens adressfält. Från Kanta.fi kan du tryggt logga in i MittKanta.
  • Avsluta användningen av MittKanta genom att klicka på knappen med texten Logga ut i högra övre hörnet. 
  • Radera webbläsarens sidhistorik och cacheminne efter att du har loggat ut.

Läs mer om säker inloggning i MittKanta.

Identifiera bedrägerier

Innehållet i bluffmeddelandena varierar, men ofta ber man dig att snabbt logga in i MittKanta.

Bedragaren kan till exempel hävda att

  • hen innehar känsligt material om dig
  • dina uppgifter äventyras om du inte snabbt uppdaterar dina uppgifter
  • en förfallen faktura går till utsökning om den inte betalas.

Var dessutom uppmärksam på följande aspekter:

  • Utseende: Bedrägerimeddelanden kan ha Kanta-logon eller annat bildmaterial från MittKanta.
  • Innehåll: I bluffmeddelanden uppmanas du ofta att agera snabbt. Man skrämmer mottagaren med att något otrevligt kommer att hända om du inte agerar snabbt.
  • Kanal: Man kan stöta på olika former av bedrägerier till exempel via e-post eller sökmotorer. Kom ihåg att Kanta-tjänsterna aldrig skickar ut några länkar, uppdateringsbegäranden eller andra meddelanden.
  • Detaljer: Bluffmeddelanden och bluffsidor kan se mycket äkta ut. Det att ett enda tecken skiljer sig i till exempel en webbadress eller meddelandets avsändare är tillräckligt för att avslöja att det handlar om ett bedrägeri.

Vi skickar inga länkar eller uppdateringsbegäranden till kunderna

Kanta-tjänsterna eller MittKanta skickar inte ut några  länkar eller uppdateringsbegäranden till kunderna per sms, e-post eller på något annat sätt.

Bara när du förnyar recept i MittKanta eller på apoteket kan du separat begära att få ett sms om att receptet har förnyats. Kanta-tjänsterna står då som meddelandets avsändare. Kanta-tjänsterna eller MittKanta sänder inte ut några andra textmeddelanden till kunderna.

Lämna aldrig ut dina uppgifter till utomstående

Kanta-tjänsterna ber aldrig om känsliga uppgifter, till exempel personbeteckning eller bankkoder, per e-post, sms eller telefon. Skicka aldrig dessa uppgifter per e-post eller sms och skriv inte in dem i chattbotten på kanta.fi.

Det finns ingen separat mobilapplikation för MittKanta.

Vad ska du göra om du blir utsatt för försök till nätfiske?

Om du hamnar in på en misstänkt webbplats eller får en inloggningsbegäran i e-posten eller till din mobila enhet ska du göra följande:

  • Svara inte på meddelandet och skriv inte in dina uppgifter i de fält som anges.
  • Klicka inte på några länkar i meddelandet.
  • Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du kontakta din egen banks kundservice och sedan göra en polisanmälan.
  • Om du försökte identifiera dig med mobilcertifikat på en bluffsida kontakta din operatör för att säkerställa mobilcertifikatets datasäkerhet.

Ta hand om dig själv och dina närstående

Vi kan alla ta hand om våra närstående genom att dela med oss av information om nätbedrägerier och hjälpa andra att använda MittKanta så att inloggningen sker på ett säkert sätt. Kom ändå ihåg att var och en själv måste använda sina egna koder och att de inte får överlåtas till någon annan.

Försök till nätfiske kan vara inriktade på personer i alla åldrar, så vi måste alla vara på vår vakt när vi sköter ärenden på nätet.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 18.2.2025