Så här begär du att få ett recept förnyat i den nya webbtjänsten MittKanta
MittKanta förnyas etappvis från och med hösten 2023. Receptärendena är de första som kan skötas i den nya tjänsten.
Så här kan du förnya ett recept i nya MittKanta:
- Logga in på MittKanta på kanta.fi. Identifiera dig till exempel med dina nätbankskoder.
- Välj på förstasidan av MittKanta den informationsruta där det beskrivs hur receptdelen av tjänsten förnyas. Klicka på länken som leder till den nya versionen av MittKanta.
- Väl inne i nya MittKanta, klicka på Recept i menyn och därefter på Förnyelse av recept.
- Välj de recept om vilka du vill skicka en begäran om förnyelse.
- Välj till vem begäran ska skickas. Begäran om förnyelse behandlas på den enhet inom hälso- och sjukvården som du brukar anlita, exempelvis hälsovårdscentralen eller en privat läkarstation.
- Du kan lämna ditt telefonnummer så får du ett sms när din begäran om förnyelse av recept har behandlats inom hälso- och sjukvården.
- Kontrollera att uppgifterna och ditt telefonnummer är korrekta. Skicka till sist begäran om förnyelse.
- När du har skickat en begäran om förnyelse av recept visas en bekräftelse i MittKanta.
Varför går det inte att förnya ett recept?
Du kan inte begära att få ett recept förnyat i MittKanta, om
- läkaren har belagt receptet med förnyelseförbud
- receptet har makulerats
- receptet är reserverat för dosdispensering
- en tidigare förnyelsebegäran som gäller receptet har avslagits
- receptet har gjorts upp för inköp utomlands
- receptet avser ett preparat med specialtillstånd
- läkemedel ännu inte har tagits ut med receptet
- det är fråga om ett sjukhusapoteksrecept.
Alla enheter tar inte emot begäranden om förnyelse som skickas via MittKanta. I en sådan situation hittar du inte enheten i fråga i menyn i MittKanta. Kontakta i så fall den hälso- och sjukvårdsenhet som ansvarar för din vård, till exempel en hälsovårdscentral eller privat läkarstation.
MittKanta är en riksomfattande webbtjänst för allmänheten och utgör en del av FPA:s samlade Kanta-tjänster. I MittKanta kan var och en granska sina hälso- och sjukvårdsuppgifter, såsom patientuppgifter som antecknats inom hälso- och sjukvården, recept och laboratorieresultat.
Det går också att begära förnyelse av recept samt lämna ett livstestamente och donationsvilja i MittKanta. Från och med 2023 kommer även uppgifter som antecknats inom socialservicen successivt att visas i MittKanta.
MittKanta är en bekant tjänst för så gott som alla finländare: 2022 gjordes fler än 37 miljoner inloggningar i tjänsten, och den användes av 3,5 miljoner personer. Tjänsten har över en miljon användare varje månad.
Inloggningen till MittKanta finns på adressen kanta.fi. Nätbankskoder eller mobilcertifikat behövs för inloggningen.