Innehållspublicerare

Vad betyder tillgänglighet i MittKanta?

Artikel - Medborgare Skrivet 23.4.2024 Alla artiklar

MittKanta förnyas successivt. I fortsättningen är tjänsten tydligare, lättare att använda och mer tillgänglig.

Arbetet med att förnya webbtjänsten pågår och övergången till en helt ny MittKanta-tjänst sker under 2024. År 2022 användes MittKanta av 3,5 miljoner användare. Det är viktigt för alla användare att tjänsten är tydlig och tillgänglig.

Familjen spelar ett brädspel.

En tekniskt tillgänglig webbplats stöder också användning av hjälpmedel   

I likhet med andra offentliga webbtjänster måste också MittKanta uppfylla de krav på tillgänglighet som ställs i lagen. I kraven beaktas webbplatsens tekniska genomförande, att den ska vara lätt att använda och att innehållet ska vara tydligt och begripligt.  

Teknisk tillgänglighet förutsätter att alla människor har tillgång till tjänster – även genom att använda olika hjälpmedel.   

– MittKanta måste till exempel kunna användas med skärmläsningsprogram, för att det ska vara enklare för personer med synskada att sköta ärenden i tjänsten. Webbplatsen ska också fungera med endast tangentbord, så att ingen mus behövs. Krav ställs också på webbplatsens utseende. Texten och bilderna ska skilja sig tillräckligt från bakgrunden, så att det är så lätt som möjligt att uppfatta dem, förklarar Mari Holmroos, expert på Kanta-tjänsterna.

Kognitiv tillgänglighet kräver begriplighet

Webbplatsen måste också vara kognitivt tillgänglig. Det innebär att det är så enkelt som möjligt att använda webbtjänsten MittKanta och att förstå den information som finns där även för människor som lever med kognitiva utmaningar: svårigheter med inlärning, med minnet eller med uppfattningsförmåga. Språket på webbplatsen måste också vara mycket tydligt.  

– För att främja kognitiv tillgänglighet har vi gjort en mängd utredningar om vad användarna anser om den nuvarande tjänsten och vilka önskemål de har. Allt detta beaktas nu när MittKanta förnyas, säger Holmroos.     

Hänsyn till tillgängligheten redan i planeringsfasen

De som utvecklar MittKanta är väl insatta i kraven på tillgänglighet, och även en extern tillgänglighetsexpert har anlitats i arbetet med reformen.  

– Vi har en egen enhet för användbarhet och tillgänglighet, och hela teamet arbetar med det här, säger IT-experten Antti Töyry vid Kanta-tjänsterna. 

– Reformen av tillgängligheten har krävt en hel del utbildning. Vi samarbetar också med andra myndigheter, tillägger Holmroos.  

Enligt Töyry strävar man efter att ta största möjliga hänsyn till den tekniska tillgängligheten redan i planeringsfasen i arbetet med att förnya MittKanta. Språkdräkten bedöms av en språkvårdare, och med hjälp av användartestning försöker man identifiera till exempel svåra termer. I takt med att reformen framskrider kommer det att göras fler användartester.  

– Jag var med som observatör vid testningen av den kognitiva tillgängligheten i MittKanta, och vi fick mycket bra respons på det tydliga språket. Det är en bra belöning för det arbete som vi gjort, säger Töyry.  

Vi fick mycket bra respons på det tydliga språket vid testningen av den kognitiva tillgängligheten.

Responsen är ytterst viktig i arbetet med att utveckla den nya versionen av MittKanta. Töyry och Holmroos vill uppmuntra användarna att dela med sig av sina åsikter, eftersom det bidrar till att tjänsten kan utvecklas och drivas framåt på bästa sätt.

Har du redan provat den nya versionen av MittKanta?
MittKanta förnyas stegvis från och med hösten 2023. Det första man kan pröva på i den nya versionen är avsnittet Recept. Läs mer på sidan MittKanta förnyas.