Vi söker frivilligorganisationer som vill förbättra Kanta-tjänsterna – delta och påverka!
När vi utvecklar Kanta-tjänsterna samarbetar vi tätt med frivilligorganisationer. Organisationerna representerar allmänheten mångsidigt ur flera olika perspektiv. Ansökningstiden till Kanta-organisationspanelen 2024–2025 pågår nu.
Frivilligorganisationernas synpunkter är mycket viktiga i utvecklingen av Kanta-tjänsterna. I organisationspanelen skapar vi en helhetsbild av allmänhetens syn på de digitala social- och hälsovårdstjänsterna. Panelens medlemmar kan påverka bland annat hur MittKanta utvecklas.
Ansökningstiden till organisationspanelens nästa tvåårsperiod pågår fram till den 30 november 2023. I panelen finns plats för 25 frivilligorganisationer.
Sök till organisationspanelen (på finska)
Påverka med låg tröskel
Förutom de organisationer som deltar sedan tidigare uppmuntrar vi också nya aktörer att delta i verksamheten. Det är inte nödvändigt med en direkt koppling till digitaliseringen inom social- och hälsovården, även om en stor del av organisationerna i panelen har det. Till exempel har Konsumentförbundet tagit upp många bra tankar om konsumentskydd.
‒ Tveka inte att söka till panelen! Det här är ett enastående tillfälle att förmedla allmänhetens behov och önskemål direkt till oss. Från Kanta-tjänsterna deltar personer som kan påverka hur tjänsterna utvecklas. Det betyder att panelens ställningstaganden och åsikter får effekter också på det praktiska planet. Deltagarna behöver inte vara insatta i Kanta-tjänsterna eller MittKanta, säger Sanni Isometsä, Kanta-tjänsternas chef för serviceverksamheten.
Vi hoppas att olika slags röster ska höras i organisationspanelen även i fortsättningen – barn och unga, barnfamiljer, människor i arbetsför ålder och äldre.
‒ Ju fler röster desto bättre, eftersom dialog alltid behövs, säger Mari Holmroos som är specialist på FPA:s Kanta-tjänster.
Organisationspanelen har varit verksam enligt den nuvarande modellen sedan 2021. Isometsä och Holmroos är nöjda över att panelen inkluderat organisationer som länge samarbetat med Kanta-tjänsterna och organisationer som Kanta-tjänsterna har intensifierat sitt samarbete med. Allas insatser är välkomna!
Tre orsaker att söka till organisationspanelen
1. Få er röst hörd när populära digitala tjänster utvecklas
I panelen kan ni dela åsikter och erfarenheter till exempel om MittKanta. Samtalen hjälper oss att utveckla tjänsterna i den riktning som användarna efterlyser och att erbjuda till exempel rätt slags utbildning och kundbetjäning.
2. Aktuell information och direkt kontakt till Kanta-tjänsterna
Via panelen får ni veta vad som är på gång i Kanta-tjänsterna och där kan ni ge respons direkt till oss. Vi får i vår tur höra vad som engagerar de organisationsaktiva.
Under mandatperioden 2023–2024 har vi bland annat diskuterat förnyelsen av MittKanta, att sköta ärenden för någon annans räkning, välfärdsområdenas verksamhetsstart och att även klientuppgifter om socialservice stegvis kommer att visas i MittKanta.
3. Möjlighet att nätverka
I organisationspanelen träffar ni Kanta-personal och företrädare för andra organisationer två gånger om året. Möten har ordnats både på distans och live under den senaste mandatperioden. Diskussionen har varit livlig också mellan mötena.