En förutsättning för att kunna ta emot begäranden om receptförnyelse är att tjänstetillhandahållaren har
- en anteckning i registren i THL:s Kodtjänst om att begäranden om förnyelse tas emot.
- För tjänstetillhandahållare och verksamhetsenheter för social- eller hälsovård görs anteckningen i organisationsregistret för social- och hälsovården.
- Uppdateringen av uppgifter i registret beskrivs i THL:s anvisning Kontroll av uppgifterna i organisationsregistret för social- och hälsovården och anmälan om uppdateringar, version 30.1.2017 (pdf, thl.fi, endast på finska).
- tagit i bruk tjänsten begäran om förnyelse i Kanta-tjänsterna.
- Tjänsten kan tas i bruk i samband med anslutning till Recepttjänsten och väljs då i den elektroniska anslutningsansökan på Kanta Extranätet.
- När tjänsten tas i bruk i ett senare skede eller avslutas ska anmälan göras med blanketten Anmälan om ändring av tekniska uppgifter om tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster.
Om en tjänstetillhandahållare slutar ta emot begäranden om förnyelse ska detta meddelas via e-post till
- THL:s Kodtjänst (koodistopalvelu@thl.fi) och
- Kanta-tjänsterna (kanta@kanta.fi).
Begäranden om receptförnyelse vid förändringssituationer i en organisation
Vid förändringssituationer i en organisation bör man se till att alla begäranden om receptförnyelse kan behandlas före förändringen i den organisation som begäran om förnyelse är riktad till.
Elektronisk förmedling av begäranden om förnyelse från apoteken och MittKanta kan förhindras genom att göra en ändring i organisationsregistret för social- och hälsovården, så att mottagningen av begäranden om förnyelse upphör exempelvis 8 dygn före organisationsförändringen.