Chattbotten ger socialvårdspersonalen råd i Kanta-frågor
Chattbotten för professionella svarar på socialvårdens frågor om Kanta-tjänsterna i webbtjänsten kanta.fi. Vi utvecklar chattbotten utifrån erfarenheterna från pilotförsöket och responsen från användarna.
Chattbotten för professionella inom social- och hälsovården svarar nu dygnet runt på socialvårdens frågor om Kanta-tjänsterna i webbtjänsten kanta.fi. Av chattbotten kan man till exempel fråga om visningen av klientuppgifter inom socialvården i MittKanta och om utlämnande av uppgifter.
Chattbotten pilottestas först med begränsat innehåll. Utifrån erfarenheterna av pilotförsöket bedöms om chattbottens svarsområden och placering på kanta.fi ska utvidgas.
Diskussionerna med chattbotten förs anonymt och den kan därför inte ge råd som gäller någons personliga eller organisationsspecifika situation. Man får inte skriva in personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter om organisationen i chattfönstret.
Chattbotten lär sig nytt utifrån responsen
Vi välkomnar respons på de svar som chattbotten gett. Respons kan ges i samband med chatten genom en tumme upp eller ner för svaren samt skriftligt efter att chatten avslutats.
Botviskarna vid Kanta-tjänsterna går dagligen igenom responsen. Utifrån responsen lär de den artificiella intelligensen bakom chattbotten att svara ännu bättre på frågor.
Läs mer
Chattbotten för professionella finns på följande kanta.fi-sidor: