Förberedande uppgifter och införande
Förberedande uppgifter och anslutning
Öppna allaEnligt kunduppgiftslagen ska en privat tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster ansluta sig som användare av Kanta-tjänsterna om ett elektroniskt klient- och patientdatasystem används.
Om en registrerad tillhandahållare av hälso- och sjukvårdstjänster behandlar klienternas uppgifter i ett patientdatasystem, ska tjänsten Patientdatalagret införas. Det finns inga övergångstider inom hälso- och sjukvården, så förberedelserna inför anslutningen ska inledas utan dröjsmål.
Om en registrerad tillhandahållare av socialvårdstjänster behandlar klienternas uppgifter i ett klientdatasystem, ska Socialvårdens klientdatalager tas införas inom ramen för övergångstiderna i lagen om klientuppgifter.
Lagen om elektroniska recept föreskriver att det är obligatoriskt att ta införa Recepttjänsten på apotek, för tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster som utfärdar recept samt för självständiga läkemedelsförskrivare.
Läs mer:
Du betalar en avgift för användningen av Kanta-tjänsterna. Avgiftens storlek bestäms årligen genom en förordning av social- och hälsovårdsministeriet.
Dessutom kan de informationssystem som används orsaka kostnader. Be din systemleverantör om mer information om avgifter för användningen av informationssystemen.
Läs mer:
Införandet av Patientdatalagret i ett nötskal
- Kontakta din systemleverantör. De ger dig anvisningar för förberedelserna inför införandet.
- Utför de förberedande uppgifter som införandet förutsätter.
- Gör en anslutningsansökan i Kanta Extranet.
- Gör slutligen ibruktagningsprovet tillsammans med din systemleverantör och skicka rapporten om ibruktagningsprovet till FPA.
- Du har nu tillgång till Kanta-tjänsterna
Bekanta dig med anvisningarna:
Socialvårdens klientdatalager
- Bekanta dig med införandeprocessen på webbplatsen kanta.fi och kontakta din datasystemleverantör.
- Anmäl din organisations införande av Socialvårdens klientdatalager.
- Utför de förberedande uppgifter som införandet förutsätter.
- Gör en anslutningsansökan i Kanta Extranet.
- Gör slutligen ibruktagningsprovet tillsammans med din systemleverantör och skicka rapporten om ibruktagningsprovet till FPA.
- Du har nu tillgång till Kanta-tjänsterna
Bekanta dig med anvisningarna:
Införandet av Recepttjänsten i ett nötskal
- Kontakta din systemleverantör. De ger dig anvisningar för förberedelserna inför införandet.
- Utför de förberedande uppgifter som införandet förutsätter.
- Gör en anslutningsansökan i Kanta Extranet.
- Gör de uppgifter som behövs för införandet i din egen organisation.
- Om du vill kan du säkerställa produktionsberedskapen tillsammans med din systemleverantör.
- Börja använda Recepttjänsten.
Bekanta dig med anvisningarna:
För att man ska kunna ansluta sig till Kanta-tjänsterna måste det finnas uppdaterade identifikationsuppgifter om den tjänstetillhandahållare som ansluter sig till Kanta-tjänsterna i THL:s kodtjänst (SOTE-organisationsregistret eller IAH-kodsystemet).
Uppgifterna i kodtjänsten grundar sig på registreringar. Om uppgifterna inte är uppdaterade i kodtjänsten ska du kontakta Regionförvaltningsverket i ditt område.
Läs mer:
Informationssäkerhetsplan
Öppna allaEnligt kunduppgiftslagen ska alla tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster som arkiverar klient- eller patientuppgifter elektroniskt följa egenkontrollen i sin verksamhet och göra upp en informationssäkerhetsplan. Den informationssäkerhetsplan som avses i kunduppgiftslagen innehåller kvalitetsledning och egenkontroll i anslutning till informationssäkerhet och dataskydd. THL ger anvisningar om informationssäkerhetsplanens innehåll.
Läs mer:
Tjänstetillhandahållaren ska göra upp en informationssäkerhetsplan för sin egen verksamhet.
Punkterna i informationssäkerhetsplanen ska gås igenom och kraven anpassas till företagets storlek och verksamhetens omfattning. Särskilt tekniska krav och krav på informationssystem bör behandlas tillsammans med systemleverantörerna.
Om tjänstetillhandahållaren är hyresgäst i företaget, till exempel på en läkarstation, och använder företagets patientdatasystem, ska man komma överens med företaget om utarbetandet av informationssäkerhetsplanen.
Det ska vara tydligt antecknat i företagets informationssäkerhetsplan om planen också gäller hyresgäster som verkar i företagets lokaler. Ansvarsfördelningen ska också antecknas i avtalet mellan företaget och egenföretagaren.
Läs mer:
- Informationssäkerhetsplan
- Avtalsmodeller för avtal mellan en självständig yrkesutövare och ett företag finns på sidan Anslutningsmodeller - Social- och hälsovårdspersonal - Kanta.fi