FPA och THL: Stöd och handledning för socialvården vid införande av Kanta-tjänsterna
Anslutningen till Kanta-tjänsterna förändrar informationshanteringen och handlingsmodellerna inom socialvården. FPA och Institutet för hälsa och välfärd (THL) stöder införandet genom att erbjuda material och ordna stödevenemang.
Behandlingen av klientuppgifter inom socialvården som sparats i Kanta-tjänsterna styrs av nationella handlingsmodeller och yrkespersonerna börjar dokumentera uppgifterna strukturerat. Förändringen är stor, men det finns hjälp att få. Vi har sammanställt de viktigaste anvisningarna och evenemangen för informationsförvaltningen inom socialvården och dem som leder projekten för införande av Kanta-tjänsterna.
Handboken om Kanta-tjänsterna är en grundpelare i planeringen av informationshanteringen
Vi rekommenderar att ni bekantar er med Handboken om Kanta-tjänster för aktörer inom socialvården, som är en omfattande handledning för den som vill förstå helheten av informationshantering inom socialvården.
Frågor kring införandet kan ställas under handledningstimmarna
Omfattande anvisningar för införande av Socialvårdens klientdatalager finns i kanta.fi. Dessutom ordnar FPA i samarbete med THL handledningstimmar för införande. Där kan de som ansvarar för projekten för införande delta med låg tröskel och ställa frågor om införandet.
Det lönar sig att använda Kanta-webbskolorna i utbildningen för personalen. Där kan man studera handlingsmodeller för användningen av Kanta-tjänsterna flexibelt i egen takt.
- Läs anvisningar om införande av Socialvårdens klientdatalager
- Se tidpunkterna för handledningstimmarna för införande
- Bekanta dig med Kanta-webbskolorna för socialvården
Verksamheten styrs av handböcker om behandling av klientuppgifter inom socialvården och samarbete inom informationshanteringen
Social- och hälsovårdsministeriet har publicerat en handbok om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården. Handboken beskriver lagstiftningen om behandling av kunduppgifter och ger praktiska exempel på hur yrkespersoner inom social- och hälsovården kan tillämpa anvisningarna i sitt arbete.
THL:s och FPA:s handbok om ett fungerande samarbete kring informationshantering inom socialvården hjälper välfärdsområden och tjänsteproducenter vid planeringen av informationshanteringen. Den tar ta upp de olika aktörernas roller, skyldigheter och ansvar när socialvårdsaktörer ansluter sig till Kanta-tjänsterna.
- Handbok om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (yhteistyotilat.fi, på finska)
- Handbok för fungerande samarbete i informationshantering inom socialvården: Välfärdsområden och tjänsteproducenter som samarbetspartner (yhteistyötilat.fi)
Stöd för strukturerad dokumentation
THL ordnar stödevenemang för socialvården om inledande av en strukturerad dokumentation inom olika former av socialservice. På THL:s webbplats finns information om kommande evenemang och material från tidigare evenemang.
Anvisningar för strukturerad dokumentation inom socialvården finns också i Sosmeta-tjänsten och i handboken om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården. Dessutom har anvisningarna för sektorsövergripande dokumentation nyligen uppdaterats i handboken om dokumentering i sektorsöverskridande samarbete.