Kela ja THL: Sosiaalihuollolle on tarjolla tukea ja ohjausta Kanta-palvelujen käyttöönottoon
Kantaan liittyminen muuttaa sosiaalihuollon tiedonhallintaa ja toimintatapoja. Kela ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tukevat käyttöönotossa tarjoamalla materiaalia ja järjestämällä tukitilaisuuksia.
Kantaan tallennettujen sosiaalihuollon asiakastietojen käsittelyä ohjaavat kansalliset toimintatavat ja ammattilaiset alkavat kirjata tietoa rakenteisesti. Muutos on iso, mutta siihen on tarjolla apua. Kokosimme yhteen tärkeimmät ohjeet ja tilaisuudet sosiaalihuollon tietohallinnolle ja Kanta-käyttöönottoprojektien vetäjille.
Kanta-palvelujen käsikirja on tiedonhallinnan suunnittelun peruspilari
Suosittelemme tutustumaan Kanta-palvelujen käsikirjaan sosiaalihuollon toimijoille, joka on kattava opas sosiaalihuollon tiedonhallinnan kokonaisuuden hahmottamiseksi.
Käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä voi esittää ohjaustunneilla
Kattavat ohjeet Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoon löytyvät kanta.fi:stä. Lisäksi Kela järjestää yhteistyössä THL:n kanssa käyttöönoton ohjaustunteja, joille käyttöönottoprojektien vastuuhenkilöt voivat tulla matalalla kynnyksellä esittämään käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä.
Henkilöstön perehdyttämisessä kannattaa hyödyntää Kanta-palvelujen verkkokouluja, joissa Kannan käyttöön liittyviä toimintatapoja voi opiskella joustavasti omassa tahdissa.
- Tutustu Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönoton ohjeisiin
- Katso käyttöönoton ohjaustuntien ajankohdat
- Tutustu Kanta-palvelujen verkkokouluihin sosiaalihuollolle
Oppaat sosiaalihuollon asiakastietojen käsittelystä ja tiedonhallinnan yhteistyöstä ohjaavat toimintaa
Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä. Opas avaa asiakastietojen käsittelyä koskevaa lainsäädäntöä ja tarjoaa käytännön esimerkkejä siitä, miten sote-ammattilaiset voivat soveltaa ohjeita työssään.
THL:n ja Kelan opas sosiaalihuollon tiedonhallinnan toimivaan yhteistyöhön auttaa hyvinvointialueita ja palveluntuottajia tiedonhallinnan suunnittelussa. Siinä käsitellään eri toimijoiden roolit, velvoitteet ja vastuut sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymisessä.
- Opas sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (yhteistyotilat.fi)
- Opas sosiaalihuollon tiedonhallinnan toimivaan yhteistyöhön: hyvinvointialueet ja palveluntuottajat kumppaneina (yhteistyotilat.fi)
Tukea rakenteiseen kirjaamiseen
THL järjestää sosiaalihuollolle tukitilaisuuksia, joissa käsitellään rakenteisen kirjaamisen aloittamista eri sosiaalipalveluissa. Tuleviin tapahtumiin ja aiemmin pidettyjen tilaisuuksien materiaaleihin voi tutustua THL:n sivuilla.
Ohjeistusta sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamiseen löytyy myös Sosmeta-palvelusta ja Kanta-palvelujen käsikirjasta sosiaalihuollon toimijoille. Lisäksi monialaisen kirjaamisen ohjeistusta on juuri päivitetty Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä -oppaaseen.