Lääketietokanta tarjolla jatkossa avoimena datana

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 22.8.2024 Kaikki tiedotteet

Lääketietokanta on julkaistu avoimena datana kanta.fi:ssä. Avoin data on digitaalisessa muodossa olevaa koneluettavaa tietoa, joka on vapaasti käytettävissä mihin tahansa tarkoitukseen.

Lääketietokannan avoin data on lisensoitu CC BY 4.0 -lisenssillä (creativecommons.org). Jos Lääketietokannan avointa dataa käytetään, on Kela mainittava datan lähteenä ja lisäksi on merkittävä, jos tietosisältöön on tehty muutoksia. Lue muista Lääketietokannan käyttäjän velvollisuuksista Lääketietokanta avoimena datana -palvelukuvauksesta.

Lääketietokannan 2022-version rinnalla toimitetaan vanhaa 2016-versiota. Lääketietokannan 2016-version jakelua on jatkettu potilas- ja lääkitysturvallisuuden varmistamiseksi niille palvelunantajille, joiden käytössä ei ole potilastietojärjestelmää, jossa olisi tuki Lääketietokannan 2022-versiolle ja sähköisen reseptin määrittelyversiolle 4.00. 2016-version jakelu jatkuu toistaiseksi sitoumuksen allekirjoittaneille Lääketietokannan välittäjille Kelan sFTP-palvelun kautta.

Pyydämme niitä Lääketietokannan välittäjiä, jotka eivät enää hyödynnä 2016-versiota

Lisätietoa Lääketietokannan kehittämisestä ja poikkeustilanteista saat sähköpostitse

Ilmoittaudu Lääketietokannan sähköpostijakelulistalle osoitteessa kanta@kanta.fi. Tiedotamme jakelulistalle liittyneitä mm. Lääketietokanta-palvelun tuottamiseen ja kehittämiseen liittyvistä asioista sekä mahdollisista virhe-, korjaus- ja poikkeustilanteista. Yhteystietojasi käsitellään Kanta-palvelujen asiakasrekisterin tietosuojaselosteen mukaisesti.