Asset Publisher

Kanta-palvelujen ja hyvinvointialueiden yhteistyö on saanut hyvän lähdön

Article - Professionals Written on 26.8.2024 All articles

Kanta-palveluissa teemme tiiviisti yhteistyötä hyvinvointialueiden kanssa. Tavoitteemme on, että alueet saavat Kannasta parhaan mahdollisen hyödyn ja tukea tietojärjestelmien kehittämiseen.

Viime syksynä Kanta-palvelut aloitti uuden yhteistyömallin hyvinvointialueiden kanssa, ja Kannassa nimettiin yhteyshenkilöt kullekin alueelle. Kun Kannan ammattilaiset tuntevat alueen tilanteen, he pystyvät tarjoamaan paremmin tukea.

– Tavoitteenamme on osallistaa alueita yhteiseen kehittämiseen ja tarjota apua käyttöönottoihin, mutta tämän yhteistyömallin avulla myös me Kanta-palveluissa saamme parempaa asiakasymmärrystä alueiden tilanteista, liiketoiminnan asiantuntija Jaana Nissilä Kelan Kanta-palveluista sanoo. 

Hyvinvointialueiden edustajat ovat suhtautuneet yhteistyöhön erittäin positiivisesti. 

– Olemme saaneet lämpimän vastaanoton ja yhteistyölle on selvästi ollut tarvetta puolin ja toisin, Nissilä iloitsee.

Syksylle luvassa monipuolista ohjelmaa

Yhteistyöpalavereita järjestetään neljä kertaa vuodessa. Keskusteluissa ovat nousseet esille mm. Kanta-palvelujen ajankohtaiset asiat, kuten vanhojen asiakas- ja potilastietojen arkistointi ja sosiaalihuollon asiakastietolain liittymisvelvoitteeseen liittyvät kysymykset, sekä ostopalvelutilanteissa syntyvien asiakas- ja potilastietojen tallentaminen. Tärkeä teema on ollut myös alueilla käynnissä olevat asiakas- ja potilastietojärjestelmien kilpailutukset.

Syksyn ensimmäinen yhteistyöpalaveri järjestetään 3.9.2024. Kannan yhteyshenkilöt hyvinvointialueilla ovat saaneet niihin jo kutsun. Myös tulevat syksyn kahdenkeskiset palaverit on kalenteroitu. 

– Meiltä on toivottu myös yhteistyömuotoa, johon osallistuvat järjestelmätoimittaja, kyseistä järjestelmää käyttävät alueet sekä Kela ja THL. Myös tätä olemme käynnistämässä tänä syksynä, Nissilä kertoo.

Nissilä toivoo, että yhteyshenkilöt alueilla nostavat Kannan suuntaan oman alueensa tarpeita ja muita asioita, jotka ovat nousseet esiin alueen sisäisissä keskusteluissa. Jokaisen yhteyshenkilön kannattaakin syksyn aikana viestiä Kanta-yhteistyöstä alueensa sisäisissä kanavissa.