OmaKannan verkkopalvelu uudistuu entistä helpommaksi käyttää
OmaKannan käytöstä tulee entistä sujuvampaa, kun valtakunnallinen verkkopalvelu uudistuu ensi syksystä alkaen. Erityisesti palvelun saavutettavuus ja käytettävyys paranevat.
OmaKanta on kansalaisten verkkopalvelu, josta jokainen näkee omat terveystietonsa, kuten terveydenhuollon kirjaamat potilastiedot, reseptit ja laboratoriotulokset. Vähitellen OmaKantaan tulevat nähtäville myös sosiaalipalvelujen asiakastiedot. Siksi OmaKannan saavutettavuudesta ja helppokäyttöisyydestä pidetään jatkuvasti huolta. Uudistustyö on jo käynnissä, ja ensimmäiset konkreettiset uudistukset ovat nähtävillä ensi syksynä. Uudistuksessa on hyödynnetty laajasti niin käyttäjiltä saatua palautetta kuin palvelumuotoiluakin.
OmaKanta uudistuu saavutettavuus edellä
OmaKanta on ollut käytössä jo yli kymmenen vuotta. Sitä on kehitetty ja päivitetty pitkin matkaa, mutta nyt ollaan suuremman muutoksen edessä. Tähän vaikuttavat saavutettavuusvaatimukset ja käytettävyyskriteerit.
– OmaKannassa on välttämätöntä tehdä teknologiamuutoksia ja samassa yhteydessä on mahdollisuus tehdä laajasti parannuksia palveluun. Parhaillaan tehdään pohjatyötä ja syyskuussa 2023 käyttöliittymästä on ensin tarkoitus julkaista beta-versio, jossa käyttäjät pääsevät kokeilemaan OmaKannan uudistunutta verkkopalvelua. Samalla toivomme käyttäjiltä palautetta palvelun lopullista versiota varten, kertoo tuoteomistaja Minna Puolanmaa Kanta-palveluista.
OmaKannan uudistuva ulkoasu palvelee saavutettavuutta ja helppokäyttöisyyttä.
Teknisen saavutettavuuden lisäksi on mietittävä kognitiivista saavutettavuutta: palvelua on oltava helppo käyttää ja sen sisällön on oltava ymmärrettävää. Tätä palvelee myös OmaKannan tuleva uusi ulkoasu, joka on selkeämpi ja modernimpi kuin nykyinen.
OmaKannan uudistus alkaa sähköisistä resepteistä
OmaKannan uudistus toteutetaan vaiheittain. Ensimmäisenä uuteen käyttöliittymään siirtyvät sähköiset reseptit. Uudistuksen edetessä käyttäjiltä kerätään palautetta, jonka perusteella palveluun tehdään toivottuja parannuksia.
– Vanha käyttöliittymä pysyy uuden rinnalla ja sitä voi käyttää, kunnes OmaKantaan saadaan riittävästi toiminnallisuuksia. Siirtyminen kokonaan uuteen palveluun tapahtuu vuoden 2024 puolella, Puolanmaa arvioi.
OmaKannan turvallisuudesta ei tingitä.
Vaiheittaisesta etenemisestä on etua: mahdollisia korjauksia voidaan tehdä matkan varrella. Näin ongelmatkin löytyvät nopeammin ja ne voidaan korjata heti. Myös tietoturvaa testataan koko ajan.
Puolanmaa korostaa, että käyttäjällä on oltava turvallinen olo asioidessaan uudessa palvelussa.
– Käyttäjän on koko ajan tiedettävä, mitä missäkin kohtaa tapahtuu ja miten on toimittava seuraavaksi.
OmaKannan kehitystyössä palautteet ovat tärkeitä
OmaKannan uudistuksessa on kuunneltu käyttäjiä ja otettu heidän toiveitaan huomioon. Käyttäjäkokemuksia ja monimuotoisuutta kehittämiseen saadaan myös järjestöpaneelin kautta. Tässä kehittämis- ja vaikuttamisryhmässä on mukana eri kansalaisjärjestöjen edustajia.
Uuteen OmaKantaan tuodaan jatkossa jouhevasti myös uusia toiminnallisuuksia.
Tänä vuonna OmaKannassa alkavat näkyä vaiheittain myös sosiaalipalvelujen asiakastiedot ja asiakirjat. Vaiheittaisuus johtuu siitä, että eri alueet ja organisaatiot ottavat tämän toiminnon käyttöönsä eri tahtiin. Tästäkin kerätään palautetta sekä sote-kentältä että kansalaisilta.
– Suunta on kohti entistä parempaa ja saamme hyvän lopputuloksen aikaiseksi. Toivottavasti mahdollisimman moni alkaa rohkeasti kokeilla uudistettua sähköistä reseptipalvelua heti syksyllä, kun se saadaan uudistuksen ensimmäisenä osana julki. OmaKannan kehittämisessä kaikki palautteet ovat tärkeitä, Puolanmaa summaa.
OmaKanta on valtakunnallinen verkkopalvelu kansalaisille ja osa Kelan toteuttamaa Kanta-palvelujen kokonaisuutta. OmaKannasta jokainen näkee omat terveystietonsa, kuten terveydenhuollon kirjaamat potilastiedot, reseptit ja laboratoriotulokset.
OmaKannassa voi myös lähettää reseptistä uusimispyynnön sekä tallentaa hoito- ja elinluovutustahdon. Vuodesta 2023 alkaen OmaKannassa näkyy vähitellen myös sosiaalipalvelujen tietoja.
OmaKanta on tuttu lähes kaikille suomalaisille: palveluun kirjauduttiin vuonna 2022 yli 37 miljoonaa kertaa, ja palvelua käytti 3,5 miljoonaa henkilöä.
OmaKantaan kirjaudutaan osoitteessa kanta.fi. Kirjautumiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.