Sosiaalihuollon Kanta-liittymisvelvoite lähestyy – Päivitä asiakastietojärjestelmäsi vastaamaan lain vaatimuksia
Hyvinvointialueet ja alueille sosiaalipalveluja tuottavat yksityiset liittyvät Kantaan ennen syyskuuta 2024. Myös asiakastietojärjestelmät on päivitettävä, jotta esimerkiksi sosiaalihuollon tietojen luovuttaminen hyvinvointialueiden välillä onnistuu.
Hyvinvointialueiden ja alueille sosiaalipalveluja tuottavien yksityisten toimijoiden Kanta-liittymisvelvoite alkaa 1.9.2024. Viimeistään silloin palvelunantajan pitää olla liittynyt Kanta-palveluihin ja käyttää asiakastietojärjestelmää, joka täyttää asiakastietolain liittymisvelvoitteeseen sisältyvät vaatimukset.
Päivitä asiakastietojärjestelmäsi ennen kuin liittymisvelvoite alkaa
Asiakastietojärjestelmän vähimmäisvaatimukset on kuvattu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) julkaisemissa tietojärjestelmäprofiileissa. Kaikki kentällä tällä hetkellä käytössä olevat asiakastietojärjestelmät pitää päivittää liittymisvelvoitteen vaatimukset toteuttavan profiilin mukaisiksi.
Uuden profiilin mukaisella järjestelmällä on muun muassa mahdollista hakea tietoa toisen sosiaalihuollon palvelunantajan rekisteristä. Kun tiedot liikkuvat Kannan avulla esimerkiksi hyvinvointialueelta toiselle, on sosiaalialan ammattilaisella käytössään aina ajankohtaiset tiedot asiakkaasta.
Jos edessä on ensimmäinen Kanta-palvelun käyttöönotto, kannattaa palvelunantajan varmistaa hyvissä ajoin järjestelmätoimittajaltaan, että palvelunantajan asiakastietojärjestelmä on yhteensopiva Kannan kanssa.
Hyvinvointialueille ostopalveluja tuottavien yksityisten liittymistä Kantaan tuetaan
Myös ostopalveluja tuottavien yksityisten palvelunantajien pitää liittyä Kantaan tietojärjestelmällä, joka täyttää asiakastietolain liittymisvelvoitteen vaatimukset. Tämä voi olla iso ponnistus varsinkin pienille toimijoille, joilla ei ole käytössään omaa asiakastietojärjestelmää.
Yksityisten liittymistä onkin helpotettu rinnakkaisliittymisen mallilla, jossa yksityinen palvelunantaja liittyy Kantaan hyvinvointialueen sertifioidulla asiakastietojärjestelmällä. Näin hyvinvointialue voi tukea pienten yksityisten palveluntuottajiensa liittymistä.
Jotta rinnakkaisliittyminen on mahdollista, pitää palvelunjärjestäjän tietojärjestelmään olla toteutettuna yksityisen palveluntuottajan käyttöä tukevat toiminnallisuudet, kuten esimerkiksi rekisterinkäyttöoikeus. Hyvinvointialueen pitää huomioida tämä myös ostopalvelusopimuksissaan. Kela ja THL ohjeistavat alueita asiasta tarkemmin kevään aikana.
Kela, THL ja Kansa-koulu hanke lähettävät yksityisille toimijoille tietopaketin Kantaan liittymisestä ja tarjolla olevista koulutuksista.
Lue lisää
- Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille: Tietojärjestelmäprofiilit (yhteistyotilat.fi)
- Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston määrittelyt
- Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla: Määräykset ja määrittelyt (thl.fi)
- Siirtymäajat liittymiselle ja eri palvelutehtävissä syntyvien asiakastietojen tallentamiselle Kantaan: Asiakastietolain siirtymäajat ja vaiheistus
- Tiedote: Hyvinvointialue voi tukea yksityisen sosiaalihuollon liittymistä Kantaan – Näin ostopalvelutoiminta sujuvoituu